این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
معماری و شهرسازی
، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اولویتهای فضاهای دانشگاهی در گذار از دانشگاههای نسل اول و دوم به دانشگاههای نسل سوم و چهارم با تکیه بر مدل سنجش رضایت نوئل-لویتز
چکیده فارسی مقاله
رضایت کاربران از فضای کالبدی دانشگاه، از عوامل مهم در زمینه رقابتپذیری دانشگاه و جذب کاربر و حضور دوبارهآنها با فعالیت خلاق و بانشاط است. تغییر در اولویتهای جمعیتی، سبک زندگی، فناوری، و... در میان مخاطبان دانشگاه و در نتیجه تغییر در ترجیحات آنان همراه با لزوم حرکت ناگزیر به سوی نسل سوم و چهارم دانشگاهها، اهمیت سنجش رضایت از فضای کالبدی دانشگاههای کشور را روشن میسازد. این پژوهش ارائه چارچوبی عام جهت سنجش رضایت کاربران از فضای کالبدی دانشگاهها و کاربست این چارچوب در دانشگاه یزد را پی میجوید. بر این اساس رضایتمندی با مناسبسازی مدل سنجش رضایت نوئل-لویتز (Noel-Levitz) با روش تحقیق کمی-پیمایشی و نمونهگیری خوشهای از سه گروهِ دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه ارزیابی و تحلیل «اهمیت-عملکرد» بر اساس قوتها، چالشها، شکاف عملکردی ارائه شد تا بر مبنای نتایج، اولویتهای طرح جامع کالبدی دانشگاه یزد تعیین شود. یافتهها در دانشگاه یزد نشان میدهد در حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم و چهارم از منظر فضاهای کالبدی دانشگاه، به ترتیب فاکتورهای دسترسی، عوامل حسی-عملکردی و استخوانبندی و چیدمان فضایی تاثیرگذار میباشند. اولویت برنامههای کالبدی برای این دانشگاه عبارتند از: 1)تعریف مجدد سلسله مراتب دسترسی و توسعه مدهای حرکتی؛ 2)انسجام و یکپارچگی فضای دانشگاه؛ 3) برنامهریزی توسعه دانشگاه با استفاده بهینه از اراضی و ایجاد فعالیتهای مرتبط با شهر.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش رضایت،کاربران دانشگاه،فضاهای کالبدی دانشگاه،مدل نوئل-لویتز،دانشگاه نسل سوم و چهارم،
عنوان انگلیسی
Priorities of campus in the transition from first- and second-generation universities to third and fourth based on the Noel-Levitz satisfaction evaluation model
چکیده انگلیسی مقاله
The satisfaction of users with university campuses plays a pivotal role in shaping the competitiveness and attractiveness of educational institutions. On one side, changes in demographic priorities, lifestyle, technology, etc. and on the other side, changing preferences among university audiences along with the necessity of an inevitable movement towards third and fourth-generation universities, highlight the importance of evaluating physical space satisfaction in Iranian universities. The characteristics and qualities of the build environment have a direct effect on activities and behavior. Fourth- generation universities aim to create a campus where students and scientists from all over the world continuously work in a challenging and inspiring environment. This research aims to providee a general framework for evaluating users' satisfaction with the physical space of universities (specifically the campus) , with a focus on its application within the context of Yazd University. Drawing upon the Noel-Levitz satisfaction model, this research seeks to assess and understand the satisfaction levels of students, professors, and staff at Yazd University. Through the use of quantitative-survey and three cluster sampling of students, professors and staff the study delves into various dimensions of satisfaction related to the campus environment. We conducted “importance-performance analysis (IPA) based on strengths (the questions have the most importance and the highest satisfaction), challenges (the questions have the most importance and the least satisfaction) and performance gap to identify planning priorities in the Yazd University campus . The findingsunderscore the importance of several key factors in shaping users' satisfaction with university campuses, namely, accessibility, sensory-functional, and spatial syntax. . Based on the factors, the priorities for Yazd University campus planning are: 1) redefining the access hierarchy and developing diverse modes of mobility, 2) creating coherent and integrated forms of the campuses 3) Planning the development of campuses based on optimal use of land and creating activities related to the city. In conclusion, this research contributes to the existing literature by offering insights into users' satisfaction with university campuses in Iran. By adapting the Noel-Levitz satisfaction model and conducting a comprehensive evaluation, the study provides valuable data and recommendations for enhancing the campus experience. By prioritizing factors such as accessibility and spatial design, universities can create environments that foster innovation, collaboration, and overall satisfaction among users.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سنجش رضایت,کاربران دانشگاه,فضاهای کالبدی دانشگاه,مدل نوئل-لویتز,دانشگاه نسل سوم و چهارم
نویسندگان مقاله
رضا اکبری |
گروه شهرسازی/ دانشکده هنر و معماری/ دانشگاه یزد/ یزد/ ایران
آزاده علیزاده |
دانشجوی دکتری ، گروه شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
فرشته رضائیان |
پژوهشگر دکترا، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfaup.ut.ac.ir/article_97308_9e0f81f7163c426579a46fcaca88ac28.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات