این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۹، شماره ۱۶۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی دانش، نگرش و عملکرد مختصصین اطفال و پزشکان عمومی نسبت به عفونت ادراری اطفال
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عفونت ادراری یکی از شایع ترین بیماری های عفونی اطفال می باشد که با تشخیص به موقع و درمان صحیح و پی گیری کافی می توان از بروز عوارض آن جلوگیری کرد. این موضوع اهمیت بررسی دانش، نگرش و عملکرد (Knowledge-Attitude-Practice یا KAP) مناسب پزشکان را روشن می کند. هدف ما در این مطالعه، مقایسه ی KAP پزشکان عمومی (به عنوان سطح اول سیستم درمانی) و متخصصین اطفال (به عنوان سطح دوم سیتم درمانی) در زمینه ی برخورد با عفونت ادراری بود. روش ها: برای انجام این مطالعه ی KAP، پرسش نامه ای شامل 15سؤال برای اولین بار توسط نفرولوژیست های کودکان و متخصصین آمار طراحی شد. این پرسش نامه ها بین متخصصین اطفال و پزشکان عمومی در طی جلسات بازآموزی (آموزش مدون) توزیع گردید و 70 نفر از متخصصین و 149 نفر از پزشکان عمومی وارد مطالعه شدند. یافته ها: میانگین نمره ی دانش پزشکان عمومی 2/1 ± 7/2 و متخصصین اطفال 2/1 ± 6/3 و میانگین نمره ی عملکرد پزشکان عمومی 2/1 ± 1/2 و متخصصین اطفال 1/1 ± 9/2 بود (01/0 > P). میانگین نمره ی نگرش پزشکان عمومی و متخصصین اطفال به ترتیب 1/2 ± 1 /15 و 9/1 ± 2/15 بود و این تفاوت معنی دار نبود (7/0 = P). نتیجه گیری: تفاوت در میزان آموخته ها می تواند توجیه کننده ی تفاوت در سطح دانش در هر دو گروه باشد. برای تغییر نگرش پزشکان نسبت به عفونت ادراری به خصوص عوارض دیررس و غیر قابل درمان آن باید در دروس تدریس شده در این زمینه و کلاس های بازآموزی و روش تدریس مسایل فوق تجدید نظر کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش، نگرش، عملکرد، عفونت ادراری اطفال
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Knowledge, Attitude and Practice among Pediatricians and General Practitioners toward Urinary Tract Infection in Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Urinary tract infection (UTI) is not uncommon in infants and children. Delayed initiation of empiric therapy may be accompanied with severity of infection and high likelihood of kidney scars leading to hypertension and chronic kidney disease. However, correct management could prevent these complications. There is scarce published data on knowledge, attitude and practice (KAP) of pediatricians and general practitioners (GPs) about UTI. In this survey, we aimed to compare KAP of GPs (as the first level of health system) and pediatricians (the second level of health system) considering different aspects of managing patients with UTI. Methods: In this KAP study, a 15-item questionnaire was designed by pediatric nephrologists and statisticians. The questionnaires were distributed among GPs and pediatricians who attended the continuous medical education (CME). Finally, 70 pediatricians and 149 GPs were included in our study. Findings: Mean knowledge score of GPs and pediatricians were 2.7 ± 1.2 and 3.6 ± 1.2, respectively. Mean scores of practice among GPs was and pediatricians were 2.1 ± 1.2 and 2.9 ± 1.1, respectively. There were significant differences in scores of knowledge and practice between the two groups. However, mean scores of attitude were not significantly different between GPs and pediatricians (15.1 ± 2.1 vs. 15.2 ± 1.9). Conclusion: Controversies in UTI management, accepted references for education of GPs and pediatricians in CME courses, and patients' feedback received by pediatricians who work for higher levels of health systems make differences in KAP between pediatricians and GPs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آلاله قیصری | alaleh gheisari
دانشیار، گروه کودکان، دانشکده ی پزشکی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
غلامرضا قاسمی تودشکچویی | gholamreza ghasemi tudashkchouee
دانشیار، مددکار اجتماعی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، مرکز تحقیقات آموزش در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
ریحانه جان نثاری | reyhaneh jan nesari
دانشجوی پزشکی، کمیته ی تحقیقات دانشجویی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت کودکان، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نیکو یمانی | nikoo yamani
مربی آموزشی، مرکز تحقیقات آموزش در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
علیرضا مریخی | alireza merikhi
استادیار، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت کودکان، گروه کودکان، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/981
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318659.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات