این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۹، شماره ۱۵۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی پروندههای شکایات پزشکی در سازمان نظام پزشکی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه با وجود پیشرفت های متعدد علمی و تکنولوژی در تشخیص و درمان بیماری ها روند شکایت از پزشکان و کادر معالج رو به افزایش است. افزایش جمعیت، افزایش تعداد پزشکان، افزایش آگاهی جامعه و استفاده از ابزارهای تشخیصی و درمانی پیچیده تر از علل مهم این روند رو به رشد هستند و در این میان کاهش روابط سنتی میان پزشک و بیمار بیشتر به این موضوع دامن می زند. هدف از این بررسی تعیین علت و انگیزه های شکایت، میزان و نوع قصور انجام شده و ارزیابی دقیق و کاربردی ویژگی های دموگرافیک شاکیان و افراد مورد شکایت بود. روش ها: این مطالعه ی توصیفی به صورت گذشته نگر با بررسی پرونده های شکایات پزشکی و با استفاده از پرسشنامه در سازمان نظام پزشکی شهر اصفهان طی سال های 1387-1385 انجام شده است. یافته ها: طی مدت یادشده تعداد 821 پرونده ی شکایت از کادر معالج در سازمان نظام پزشکی شهر اصفهان تشکیل شده است که رأی نهایی در 162 مورد (7/19 درصد) آن ها قصور و در 659 مورد (3/80 درصد) تبرئه، بوده است. از میان مجموع 821 پرونده ی شکایت، 655 مورد (8/79 درصد) از پزشکان، 82 مورد (9/9 درصد) از دندانپزشکان، 9مورد (0/1 درصد) از داروسازان، 5 مورد (6/0 درصد) از ماماها، 3 مورد (3/0 درصد) از پرستاران و 2مورد (2/0 درصد) از فیزیوتراپ ها، شکایت شده است. در بررسی علل شکایت، 288 مورد خطای درمانی و 160 مورد سهل انگاری علت شکایت بود. عدم رعایت نظامات دولتی (147 مورد)، دریافت هزینه ی بالا (147 مورد)، عدم توجیه بیمار (85 مورد)، خطا در تشخیص (47 مورد) و برخورد نامناسب (43 مورد) از دیگر علل شکایت بودند. 562 مورد صدمات جسمی (4/68 درصد)، 162 مورد فوت بیمار (7/19 درصد)، 1 مورد عارضه ی روحی و روانی (3/0 درصد) به عنوان عارضه ی درمانی از طرف شاکی مطرح شده بود و در 96 مورد (6/11 درصد) عارضه ای ذکر نشده است. در 27 پرونده (3 درصد) یک وکیل پیگیر شکایت بوده است. 403 شکایت (1/49 درصد) مربوط به مراکز دولتی و 418 شکایت (9/50 درصد) به مراکز خصوصی مربوط بوده است. نتیجه گیری: با استفاده از یافته های این مطالعه با توجه به علل و انگیزه های شکایت و نیز فراوانی انواع قصور می توان راهکار های کاربردی جهت کاهش شکایات و قصور، برنامه ریزی نمود
کلیدواژههای فارسی مقاله
شکایت بیمار، قصور پزشکی، خطای پزشکی، شکایت پزشکی.
عنوان انگلیسی
Review of Medical Complaint Files in the Medical Council of Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Despite recent scientific and technological advances in diagnosis and treatment of diseases, more complaints from the therapeutic team and physicians are issued. Increased number of physicians, population growth, enhanced knowledge of people, and complicated diagnostic and treatment instruments might be responsible for this trend. In addition, fading the traditional physician-patient relationship is magnifying the problem. The present study was hence performed to detect the backgrounds and motives of the complainers as well as demographic features of both plaintiffs and defendants. Methods: This descriptive study used a questionnaire to retrospectively survey all medical complaints issued in Isfahan division of the Iranian medical council during 2007-9. Findings: During 2007-9, 821 complaints from therapeutic teams were issued in the medical council of Isfahan. In 162 cases (19.7%), the therapeutic team was decided to be guilty while in 659 cases, they were exonerated. Among these 821 complaints, 655 (79.8%) were from physicians, 82 (9.9%) from dentists, 9 (1.0%) from pharmacists, 5 (0.6%) from midwives, 3 (0.3%) from nurses, 2 (0.2%) from physiotherapists, and 65 (7.9%) from others. In the survey of the cause of complaint, 288 cases of therapeutic faults, 160 cases of nonchalance, 147 cases of non-adherence to governmental rules, 147 high cost, 85 cases of patient negligence, 47 cases of wrong diagnosis, and 43 cases of inappropriate behavior were found. While some treatment complications such as physical injuries (n = 562; 68.4%), death (n = 162; 19.7%), and mental complications (n = 1; 0.3%) were reported, in 96 cases (11.6%), no complications were recorded. A single lawyer followed 27 cases (3%). Complaints from governmental and private centers constituted 49.1% (n = 403) and 50.9% (n = 418) of all cases, respectively. Conclusion: Considering the abovementioned finding, measures need to be taken to reduce the number of medical complaints. Most importantly however, the motives and causes of complaints should be clearly identified.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خسرو نقیبی | khosro naghibi
متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
کامران منتظری | kamran montazeri
متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سید سلمان خلیفه سلطانی | seyed salman khalifeh soltani
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/1436
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318767.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات