این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۹، شماره ۱۵۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش تغذیه بر اساس مدل BASNEF بر رفتارهای تغذیه‌ای و شاخص‌های کنترل قند خون بیماران سالمند مبتلا به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعه ی حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدل BASNEF (باور ها، نگرش ها، هنجار های انتزاعی و عوامل قادر کننده) در آموزش تغذیه به سالمندان (≥ 60 سال) مبتلا به دیابت نوع 2 انجام پذیرفت. روش ها: در این مطالعه 100 نفر سالمند دیابتی به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. اطلاعات هر دو گروه به صورت مشابه و در دو زمان قبل و 3 ماه پس از مداخله ی آموزشی جمع آوری گردید. مداخله ی آموزش تغذیه در گروه مداخله بر اساس نیازسنجی اولیه و سازه های مدل BASNEF انجام شد و نتایج به وسیله ی آزمون های 2 χ، Student-t و Paired-t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره ی آگاهی و متغیرهای اجزای مدل BASNEF در گروه مداخله بهبود معنی داری نشان داد (001/0 > P). علاوه بر آن، مقایسه ی رفتارهای تغذیه ای 3 ماه پس از مداخله ی آموزشی نیز حاکی از بهبود معنی دار در گروه مداخله بود. میانگین سهم روزانه ی دریافت گروه غذایی میوه و سبزیجات در گروه مداخله افزایش یافت (001/0 > P). مقایسه ی میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله در گروه مداخله کاهش معنی داری را (به ترتیب 5/19 میلی گرم در دسی لیتر و 36/0 درصد) نشان داد. نتیجه گیری: مداخله ی آموزش تغذیه بر اساس مدل BASNEF علاوه بر بهبود آگاهی و نگرش سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2، سبب بهبود رفتار های تغذیه ای آنان نیز شد که این امر در مدت 3 ماهه ی مداخله ی آموزشی موجب بهبود در شاخص های کنترل قند خون نیز گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Nutrition Education on Nutritional Behaviors and Glycemic Control Indices Based on BASNEF Model among Elderly with Type 2 Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of the present study was to determine the effectiveness of nutrition education program based on the BASNEF (Belief, Attitude, Subjective Norm and Enabling Factors) model among elderly subjects above 60 years old with type 2 diabetes. Methods: In this study, 100 diabetic elderly (≥ 60 years) patients were divided into intervention and control groups randomly. Data of control and intervention groups was collected in two stages, before intervention and 12 weeks after intervention. Intervention of nutritional education was performed based on baseline assessment and BASNEF model. Finally, data were analyzed by using χ 2 , Student’s t and paired t-test. Findings: Our findings indicated that mean scores of knowledge and BASNEF model variables were significantly increased in the intervention group compared to the controls after intervention (P < 0.001). Also, behavioral nutrition improved significantly. The number of serving’s intake, regarding the fruit and vegetable, has been increased significantly in the intervention group (P < 0.001). HbA 1 c and fasting blood sugar (FBS) levels decreased significantly in the intervention group (-0.36% and 19.5 mg/dl, respectively). Conclusion: BASNEF–based nutrition education intervention led to improve nutritional behaviors in addition to improve knowledge and attitude of diabetic elderly and it led to improve indices of glucose control during 3-month intervention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرش نجیمی | arash najimi
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

غلامرضا شریفی راد | gholamreza sharifi rad
استاد، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

اکبر حسن زاده | a hassanzadeh m sc
مربی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

لیلا آزادبخت |
دانشیار، مرکز تحقیقات امنیت غذایی و گروه تغذیه ی جامعه، دانشکده ی تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/737
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318778.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات