این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۹، شماره ۱۵۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثر ورزش بر یادگیری و حافظه در رت‌های آلزایمری شده پس از تزریق استرپتوزوتوسین به داخل بطن‌های طرفی مغز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اثرات مثبت ورزش بر سیستم مرکزی اعصاب، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیرات دویدن روی تردمیل بر یادگیری و حافظه در رت های آلزایمری شده از طریق تزریق استرپتوزوتوسین به داخل بطن های مغزی بود. روش ها: رت ها در 4 گروه شم- استراحت، شم- ورزش، آلزایمر- استراحت و آلزایمر- ورزش مورد بررسی قرار گرفتند. جهت ایجاد مدل آلزایمری در رت ها داروی استرپتوزوتوسین (STZ یا Streptozotocin) به درون بطن های طرفی مغز تزریق گردید. پروتکول ورزش شامل دویدن بر روی دستگاه تردمیل با سرعت 20 متر در دقیقه، شیب صفر درجه و به مدت 50 دقیقه در روز طی 4 هفته بود. جهت ارزیابی یادگیری و حافظه در رت ها از آزمون رفتار یادگیری اجتنابی غیرفعال استفاده شد. یافته ها: به طور کلی 37 رت در 4 گروه مورد بررسی قرار گرفتند. تأخیر زمانی برای اولین ورود به اتاق تاریک یک روز و یک هفته پس از اعمال شوک در گروه آلزایمر- استراحت به طور معنی داری از گروه آلزایمر- ورزش و شم- استراحت کمتر بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه پیشنهاد کننده ی استفاده از ورزش در پیش گیری و بهبود اختلالات شناختی بیماری آلزایمر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلزایمر، ورزش، تردمیل، استرپتوزوتوسین، یادگیری و حافظه.

عنوان انگلیسی Effect of Exercise on Learning and Memory in Rats after Intracerebroventricular Injection of Streptozotocin
چکیده انگلیسی مقاله Background: Given the positive effects of exercise on the central nervous system, the aim of the present study was to evaluate the effects of treadmill running on learning and memory in rats with induced Alzheimer’s disease and intracerebroventricular injection of streptozotocin (STZ). Methods: Studied rats were divided in 4 groups: the sham-rest, the sham-exercise, the alzheimer-rest and the alzheimer-exercise. To produce rat Alzheimer’s model, STZ was infused in lateral ventricles of the brain. The exercise program was treadmill running with 20 m/min velocity and 0 O inclination for 50 min/day, for 4 weeks. For evaluation of learning and memory in rats, passive avoidance learning test was used. Findings: Totally 37 rats in 4 groups were examined. The latency time for the first entrance to dark chamber one day and one week after shock was significantly shorter in Alzheimer–rest group comparing to Alzheimer–exercise and sham–rest groups. Conclusion: These results suggest that exercise probably is effective in prevention and alleviation of cognitive disorders in Alzheimer’s disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدیه یوسفی | mahdieh yousefi
دانشجوی زیست شناسی علوم جانوری، گروه علوم پایه، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران

پرهام رییسی | parham raeisi
استادیار، گروه فیزیولوژی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

حجت اله علایی | hojat allah alaee
استاد، گروه فیزیولوژی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

علی اصغر پیله وریان | ali asghar pileh varian
استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/448
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318806.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات