این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۹، شماره ۱۴۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری شغلی در کاهش تردید در انتخاب رشته‌ی تخصصی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از عوامل تردید در انتخاب رشته ی تخصص تصمیم گیری نادرست می باشد. این مطالعه با هدف آموزش مهارت های تصمیم گیری شغلی در قالب یک کارگاه آموزشی به دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی انجام شد و تأثیر آن در کاهش تردید در انتخاب رشته ی تخصص بالینی دانشجویان بررسی گردید. روش ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 43 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی و کارورزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با استفاده از پرسشنامه های تردید و بی تصمیمی انجام شد. دانشجویان قبل از برگزاری کارگاه، پرسشنامه های تردید و بی تصمیمی را تکمیل کردند. شرکت کنندگان به مدت 15 ساعت مهارت های تصمیم گیری را آموزش دیدند. بلافاصله پس از دوره و یک ماه بعد از دوره دانشجویان پرسشنامه های تردید و بی تصمیمی را تکمیل کردند. اطلاعات و نمرات مربوط به پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری یک ماه بعد با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در مقایسه ی نمرات پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری پرسشنامه ی تردید تفاوت معنی داری مشاهده شد (033/0 = P) ولی در مقایسه ی نمرات پرسشنامه ی بی تصمیمی تفاوت معنی داری وجود نداشت (151/0 = P). بین نمرات دانشجویان و مقاطع مختلف، جنس و تأهل رابطه ی معنی داری مشاهده نشد (05/0 < P). بنابر این آموزش مهارت های تصمیم گیری شغلی باعث کاهش تردید در انتخاب رشته ی تخصصی بالینی دانشجویان پزشکی شد ولی در کاهش بی تصمیمی آن ها تأثیر معنی داری نداشت. نتیجه گیری: با توجه به تأثیر دوره ی آموزشی مهارت های تصمیم گیری شغلی در کاهش تردید در انتخاب رشته ی تخصص بالینی دانشجویان پزشکی و رضایتمندی آن ها از شرکت در این دوره و استقبال از برگزاری برنامه های تکمیلی در زمینه ی انتخاب رشته توصیه می شود این دوره ی آموزشی برای کلیه ی دانشجویانی که قصد ادامه ی تحصیل در مقطع تخصص را دارند در طی دوره ی پزشکی و به خصوص در سال های اول تحصیل برگزار شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reviewing the Efficacy of Education on Professional Decision-Making Skills in Reducing Uncertainty to Select Clinical Specialty in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the reasons of uncertainty in choosing a specific clinical specialty is wrong decision-making. This study was conducted to train professional decision-making skills to medical students at internship and externship course levels in the form of a workshop. We also reviewed the impacts of the workshop on reducing indecisiveness in selecting a clinical specialty. Methods: This was a quasi-experimental study on 43 medical students at internship and externship course levels at Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Before holding the workshop, students completed the hesitation and indecision scales. The participants were taught about decision-making skills for 15 hours. Immediately after the course and a month later, the students completed the same questionnaires again. The information and scores related to the pre-test, post-test, and one-month follow-up were analyzed using t-tests in SPSS. Findings: There was a significant difference in scores of hesitation scale at pre-test, post-test, and follow-up (P = 0.033). However, there was no significant difference in the scores of indecision scale (P = 0.151). There was no significant correlation between scores of students and different educational levels, sex, and marital status (P > 0.05). Therefore, training on professional decision-making skills reduced hesitation in selecting clinical specialty among medical students. However, it had no significant impact on their indecision. Conclusion: The professional decision-making skills training course reduced uncertainty in selecting clinical specialty among medical students. They were thus satisfied with participation in the course. They were also willing to attend complementary programs on selecting clinical specialty. Therefore, such an educational course is recommended to be held for all students who like to continue specialized studies in medicine during their medical course, especially in the first year of university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسیح صبوری | masih sabouri
دانشیار، گروه جراحی اعصاب، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

امیر بهفر | amir behfar
دانشجوی پزشکی، دانشکده ی پزشکی و کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان، ایران

آرش حدادگر | arash hadadgar
کارشناس پژوهشی، مرکز تحقیقات اموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

محمدرضا عابدی | mohammad reza abedi
دانشیارگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

فاطمه هادی زاده | fatemeh hadi zadeh
کارشناس پژوهشی، مرکز تحقیقات جامع نگر عملکرد گوارش، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/1480
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318828.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات