این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۹، شماره ۱۴۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه‌ی اثربخشی روش‌های مختلف درمان در اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی میزان اثربخشی و مقایسه ی سه روش درمانی آموزش رفتاری مادران، خودآموزی کلامی به کودک و دارو درمانی، در درمان اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان انجام شد. روش ها: در این مطالعه ی نیمه تجربی، 51 نفر از دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر شیراز و مبتلا به اختلال نقص توجه– بیش فعالی که در مطالعه ی مقدماتی از میان 1760 دانش آموز مورد غربالگری، شناسایی شدند به صورت تصادفی در سه گروه آموزش رفتاری مادران، خودآموزی کلامی به کودکان و گروه شاهد تقسیم شدند. علاوه بر آن، 22 نفر از دانش آموزان به شیوه ی در دسترس انتخاب و در گروه دارو درمانی قرار گرفتند. همه ی گروه های مورد مطالعه پیش، پس از مداخله و 2 ماه پس از آن به وسیله ی پرسش نامه ی علایم مرضی کودک (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که نوع درمان تأثیر معنی داری بر میزان ارزیابی مادران از شدت بی توجهی (04/0 > P)، شدت بیش فعالی- تکانش گری (005/0 > P) و شدت کلی علایم اختلال (03/0 > P) در کودکان داشت. علاوه بر آن در طول زمان پی گیری تفاوت معنی داری بین گروه های مختلف مورد مطالعه در میزان ارزیابی مادران نشان دیده شد (001/0 > P). نتیجه گیری: با توجه نتایج این مطالعه در خصوص شدت بی توجهی کودکان روش خودآموزی کلامی، در خصوص شدت بیش فعالی– تکانش گری کودکان مداخله ی آموزش رفتاری مادران و در خصوص شدت کلی علایم اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان دو روش آموزش رفتاری مادران و دارو درمانی مؤثرترین و کارامدترین روش های درمانی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of different Treatment Methods in Child-ren’s Attention Deficit-Hyperactivity Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study was designed to evaluate and compare the effectiveness of three treating methods; namely mother’s behavioral education, Verbal self-instruction to the children, and Pharmacotherapy in children’s attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Methods: In this semi-experimental study, 51 elementary students with ADHD were randomly divided to three treatment groups including mothers’ behavioral education, verbal self-instruction to the children, and control group. Moreover, 22 students with ADHD were selected among the patients referring to Hafez hospital and were put in pharmacotherapy group. Data collection tool was Child Symptoms Inventory (CSI-4). All of the subjects were evaluated by CSI-4 before and after the intervention and also 2 months later, i.e in follow up period. Findings: The results show significant differences between the groups in mother’s evaluation of attention deficit (P = 0.04), the severity of hyperactivity-impulsivity (P = 0.005), and the general/total severity of the symptoms of disorder (P = 0.03). Conclusion: The most effective treatment for the severity of attention deficit in children is verbal self-instruction. The severity of hyperactivity-impulsivity is best treated using mother’s behavioral education. Considering the result obtained in the case of general severity of symptoms in children’s ADHD, mother’s behavior education and pharmacotherapy _were the most effective and useful treatment methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید داود مفتاق | seyed davood meftagh
کارشناس ارشد، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده ی روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

نوراله محمدی | nourollah mohammadi
دانشیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده ی روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

احمد غنی زاده | ahmad ghani zadeh
دانشیار، گروه روان پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

چنگیز رحیمی | changiz rahimi
استادیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده ی روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

آرش نجیمی | arash najimi
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/946
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318831.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات