این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۹، شماره ۱۳۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش خودمراقبتی در به کار گیری روش‌های مقابله در بیماران پس از جراحی قلب
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماری قلبی- عروقی یکی از مهم‌ترین بیماری‌‌‌های مزمن است که یک مشکل جهانی محسوب می‌شود. جهت مقابله با آن، شرکت بیمار در امر خودمراقبتی و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بسیار مفید می‌باشد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی در به کار گیری روش‌های مقابله در بیماران قلبی پس از جراحی قلب صورت گرفت. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد. تعداد 110 بیمار قلبی، دو ماه پس از جراحی قلب به صورت در دسترس و مبتنی بر هدف از بیمارستان حشمت رشت انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 55 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمون مداخله‌ی آموزشی روش‌های خودمراقبتی را دریافت کردند. در حالی که گروه شاهد هیچ گونه مداخله‌ی آموزشی دریافت نکردند. پرسش‌نامه شامل سه قسمت مشخصات دموگرافیک، فرم نیاز سنجی مراقبت ازخود و پرسش‌نامه‌ی استاندارد روش‌های مقابله‌ای جالوویس بود که قبل از مداخله آموزشی برای گروه آزمون و شاهد از طریق مصاحبه تکمیل شد. پرسش‌نامه استاندارد روش‌های مقابله‌ای جالوویس دو ماه بعد از مداخله آموزشی دوباره برای گروه آزمون و شاهد از طریق مصاحبه تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم‌افزار 16SPSS و Excel و آمار توصیفی و استنباطی، میانگین، انحراف معیار، آزمون کای دو، فیشر، تی مستقل و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این بررسی نشان داد که بین میانگین نمره روش‌های مقابله‌ای مشکل ‌مدار (000/0 >P ) و میانگین نمره روش‌های مقابله‌ای هیجان‌ مدار (001/0 > P) در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، بعد از اجرای مداخله اختلاف معنی‌دار وجود داشت و باعث افزایش استفاده از روش‌های مقابله‌ای مشکل مدار و کاهش استفاده از روش‌های مقابله‌ای هیجان مدار در گروه آزمون بعد از مداخله گردید. در حالی که در گروه شاهد اختلاف معنی‌داری از لحاظ آماری مشاهده نگردید (05/0 P >). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، استفاده از آموزش‌های خودمراقبتی دربیماران قلبی پس از جراحی قلب می‌تواند، باعث افزایش استفاده از روش‌های مقابله‌ای مشکل مدار و کاهش استفاده از روش‌های مقابله‌ای هیجان‌ مدار در افراد تحت آموزش شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله آموزشی، خودمراقبتی، بیماران قلبی، جراحی قلب.

عنوان انگلیسی Self-care Education through Coping Style for Patients after Heart Surgery
چکیده انگلیسی مقاله Background: Cardiovascular disease is one of the important worldwide chronic diseases. Education program through different copying styles is one of the major needs of cardiovascular patients. The aim of this study was to assess the effectiveness of a self-care education program on coping with problem in cardiovascuar patients after heart surgery. Methods: This study was a clinical-trial in which 110 cardiovascular patients were selected according to inclusion and exclusion criteria and randomly divided into case and control groups with 55 patients in each group. The case group received the educational interventio, however the control group did not receive any educational intervention. Data were collected through a three part questionnaire including demographic specifications, self-care as well as standard Jalowiec questionnaire that were filled out for both group before and after two month after education program. Collected data was analyzed through descriptive and analytical statistics. χ2, Fisher test, Student–t test and Paired–t test were used to analyze the data. We used Excel and SPSS software. Finding: This study showed significant difference between two group after intervention in terms of applying problem-coping style (P < 0.000) and emotional-coping style (P < 0.001). Problem-coping style was increased significantly in case group where as emotional-coping style was decreased in this group. This changes were not seen in control group. Conclusion: This study showed that self-care education could improve coping with the problem among cardiovascular patients after surgery.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهره سیام | shohreh seyam
مربی، گروه زیست شناسی، دانشکده ی علوم، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

علیرضا حیدرنیا | heidarnia a
دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

صدیقه السادات طوافیان | tavafian ss
استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/1125
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318897.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات