این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۹، شماره ۱۳۰، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر برنامهی آموزشی چند منظوره بر کیفیت زندگی و توانایی جسمی افراد مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعهی کارآزمایی بالینی شاهددار با پیگیری ۳، ۶، ۱۲ و ۱۸ ماه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کمردرد مزمن از جمله شایع ترین معضلات بهداشتی در سراسر دنیا و ایران است که دارای تبعات زیادی از جمله کاهش عملکرد جسمی ، روانی و اجتماعی است. تاکنون مداخلات زیادی برای درمان کمردرد مزمن تدوین شده است که از جمله ی آن ها برنامه ی آموزشی چند منظوره ی کمردرد است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر این برنامه بر کیفیت زندگی و توانایی جسمی افراد مبتلا به کمردرد مزمن بعد از گذشت هجده ماه است. روش ها: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی شاهددار ابتدا تعداد 197 نفر از افراد مبتلا به کمردرد مزمن مراجعه کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی که واجد شرایط مطالعه بودند به طور تصادفی در یکی از دو گروه مداخله یعنی گروه برنامه ی آموزشی چند منظوره (94 نفر) و یا گروه شاهد یعنی گروه دارو درمانی (103 نفر) قرار گرفتند. گروه شاهد تحت نظر پزشک و رژیم دارویی بودند ولی گروه مداخله علاوه بر رژیم دارویی تحت مداخله ی برنامه ی آموزشی چند منظوره نیز بودند. پی گیری افراد مورد مطالعه در دو گروه دارو درمانی (88 نفر) و گروه برنامه ی آموزشی چند منظوره (84 نفر) تا هجده ماه ادامه یافت. بعد از گذشت این مدت داده های دو گروه از طریق پرسش نامه های Short Form Health Survey (SF-36)، Ronald–Morris Disability (RDQ) و Back Pain Disability Scale (QDS) جمع آوری و در پنج مرحله ی صفر، سه، شش، دوازده و هجده ماه از طریق آزمون های Repeated measure ANOVA و Student t-test تجزیه و تحلیل شد یافته ها: با وجود یکسان بودن دو گروه در بدو مطالعه، نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد افراد گروه مداخله در طی 18 ماه از گروه شاهد از نظر تمام مقیاس های کیفیت زندگی وضعیت بهتری داشتند و این تفاوت در تمامی ابعاد معنی دار بود. هم چنین این مطالعه نشان داد گروه برنامه ی آموزشی چند منظوره از گروه دیگر در طی زمان، از حیث دو مقیاس QDS و RDQ به طور معنی داری برتر بوده است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه برنامه ی آموزشی چند منظوره می تواند تا 18 ماه در ارتقای هشت بعد کیفیت زندگی و کاهش ناتوانی افراد مبتلا به کمردرد مزمن موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effects of Multidisciplinary Educational Program on Quality of Life and Disability of Patients with Chronic Low Back Pain: A Clinical Trial with 3, 6, 12 and 18 Months Follow ups
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Chronic low back pain is one of the most health problems worldwide. This study aimed to examine the effects of a designed multidisciplinary program on quality of life and disability among chronic low back pain patients up to 18 months. Methods: This study followed the participants in previous randomized controlled trial up to 18 months. Therefore, data at 18- month follow up, were collected through SF-36, Ronald –Morris Disability Questionnaire, and Quebec low back pain Disability Scale and then analyzed in five stages of 0, 3, 6, 12, and 18 months through repeated measure ANOVA. Finding: Repeated measures ANOVA showed that interactions between time and group were different in all subscales of SF-36 scale (all P ≤ 0.05).The disability of patients was decreased over time in intervention group that was significantly different from control group (P < 0.01). Conclusion: The findings of this study suggest that the designed multidisciplinary program could improve quality of life and decrease disability even up to 18 months in chronic low back pain patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صدیقه السادات طوافیان | tavafian ss
استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران و محقق، مرکز تحقیقات روماتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
احمد رضا جمشیدی | jamshidi ar
استاد، مرکز تحقیقات روماتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
کاظم محمد | mohmmad k
استاد، گروه آمارحیاتی و اپیدمیولوژی، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/555
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318920.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات