این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۹، شماره ۱۲۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نیازهای آموزشی خانواده بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه تعیین نیازهای آموزشی خانواده های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بر اساس تجارب آنان از مراقبت از بیمارانشان بود. روش ها: این پژوهش به طور کیفی و به روش پدیده شناسی انجام شد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش یکی از مراقبین اصلی (والدین، همسر و یا فرزندان) مبتلایان به اسکیزوفرنیا بود. جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه رو در رو و عمیق صورت گرفت و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه یافت. د ر این مطالعه اطلاعات با 36 مصاحبه به اشباع رسید. سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش 7 مرحله ای کلایزی صورت گرفت. در مورد تعیین صحت و درستی نتایج، مفاهیم به دست آمده دوباره به شرکت کنندگان ارجاع داده شد و محقق تلاش نمود که با دقت در فرآیند گردآوری داده ها از هر نوع سوگیری اجتناب نماید. یافته ها: یافتههای حاصل از پژوهش سه مفهوم اصلی در رابطه با مشکلات خانواده ی این بیماران تحت عناوین: نقش پذیری اجتماعی، واکنش به تنش و دستیابی به ناشناخته های بیماری بود. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد که برنامه ریزی برای آموزش و آگاه نمودن خانواده های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا برای مواجهه ی آنان با مسایل ناشی از این بیماری در سه زمینه ی اساسی نقش پذیری اجتماعی، واکنش به تنش، دستیابی به ناشناخته های بیماری لازم هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجارب، آموزش، خانواده، اسکیزوفرنیا. &،nbsp،
عنوان انگلیسی
Educational Needs of Schizophrenic Patients' Families
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The aim of this research was to determine the needs of Schizophrenic patients' families, based on their caring experience. Methods: This was a phenomenological qualitative research whose participants were the main caregivers of schizophrenic patients (parents, spouses or children).Data were collected by the face to face and in depth interviews up to the data saturation stage. To confirm the yielded concepts, the researcher referred the findings to the participants again to avoid any kind of biases.The data were saturated by 36 interviews. Collected data were analyzed by Collaizzi's seven stage method. Finding: Our findings demonstrated three main concepts as caregivers' educational needs: social role acceptance, reaction to tension and getting access to unknown aspects of the disorder. Conclusion: It is concluded that major dietary patterns in this population are not associated with the risk of colon cancer.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ویکتوریا عمرانی فرد | victoria omrani fard
استادیار، گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
غلامرضا خیرآبادی | gholamreza kheirabadi
استادیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
طیبه مهرابی | tayebeh mehrabi
مربی، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/602
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318930.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات