این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۸، شماره ۱۱۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسهی اثربخشی تکنیکهای حساسیتزدایی تدریجی، جرأت آموزی و ترکیب آنها در درمان دانشجویان مبتلا به اختـلال هـراس اجتمـاعـی
چکیده فارسی مقاله
خلاصه مقـدمـه: اختلال هراس اجتماعی از جمله اختلالهای اضطرابی است که در آن اضطراب در برخی موقعیتهای معین و یا در برابر اشیای خاصی (خارج از وجود بیمار) بروز میکند که اغلب خطرناک نیستند. در نتیجه، فرد از این موقعیتها و اشیا به طور جدی اجتناب نموده، یا با اضطراب شدید آنها را تحمل میکند. روشها: این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی بود که به منظور مقایسهی اثربخشی تکنیکهای حساسیتزدایی تدریجی، جرأت آموزی و ترکیب آنها (در مقایسه با گروه شاهد) در درمان اختلال هراس اجتماعی انجام شد. بدین منظور، نمونهای به حجم 32 نفر از افراد مبتلا به اختلال هراس اجتماعی (18 تا 23 ساله، مجرد و متأهل) از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و فردوسی نیشابور انتخاب شده، به صورت تصادفی جایگزینی در سه گروه درمان قرار گرفتند. گروه شاهد از بین دانشجویانی انتخاب شد که هیچیک از ملاکهای مربوط به هراس اجتماعی را نداشتند و هیچگونه مداخلهی درمانی را دریافت نکردند. به منظور جمعآوری اطلاعات لازم از مصاحبهی بالینی و مقیاس اضطراب Zong، مقیاس ترس از ارزیابی منفی Watson و Frend، مقیاس فشار و اجتناب اجتماعی Watson و Frend و پرسشنامهی جرأت آموزی Gambril و Richiey برای بررسی میزان بروز رفتار و درجهی ناراحتی استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از تحلیل واریانس لیندکوئیست، تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: درمان ترکیبی (حساسیت زدایی تدریجی و جرأت آموزی) بیشتر از هر یک به تنهایی در کاهش سطح اضطراب، کاهش ترس از ارزیابی منفی مبتلایان به هراس اجتماعی مؤثرتر بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که روشهای درمان حساسیتزدایی تدریجی، جرأت آموزی و ترکیب آنها فقط در دورهی درمان مؤثر بوده و بعد از درمان از اثربخشی آنها کاسته شده است. همچنین، روشترکیبی نسبت به دو روش دیگر در متغیرهای پژوهش، اثربخشی بیشتری داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the Effectiveness of Gradual Systematic Desensitization, Asser-tive Training Techniques and Their Combination for the Treatment of Stu-dents Suffering from Social Phobia Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Social phobia disorder is an example of anxiety disorders in which anxiety appears in some certain situatins or against special objects (out of his personality), while they are not dangerous. As a result, the person avoids these situations or objects seriously or endures them with intense anxiety. Methods: This semi experimental research was done to compare the effectiveness of gradual systematic desensitization and assertive training techniques and also their combination (in comparison with the control group) in the treatment of social phobia disorder. In this research thirty two people suffered from social phobia (between 18 and 22 years, both single and married) were chosen and divided to three treatment and control groups randomly. The main purpose of this research was to analyze the results of different therapeutic methods (curing methos) in treating social phobia in the end of relief period and to observe them in a period of three months after the relief. To gather data heeded, clinical interview and self-report forms were used. Then the data were analyzed by means of vair-lind-anlalysis and tuky-t tests. Finding: The curing methods of gradual systematic desensitization, assertive training and the combination of these two were effective only during the treatment period and their effectiveness reduces after treatment. Meanwhile, the combined therapy was more effective than each of them separately.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن توزنده جانی | hassan touzande jani
استادیار روان شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/574
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-319047.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات