این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تعیین و مقایسه نشانگان اختلال یادگیری خاص خواندن در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه ناتوانی یادگیری خاص خواندن در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه پایه سوم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز درمانی اختلال یادگیری شهرهای تبریز و تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 50 نفر برای هر گروه انتخاب شد. داده ها از طریق مقیاس هوشی وکسلر 4 (WISC-IV) و آزمون خواندن جمع آوری و با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دوزبانه در خرده آزمون های خواندن کلمات (0/001>p)، خواندن ناکلمات (0/001>p)، نامیدن تصاویر (0/001>p) و مقوله ها (0/001>p) و نشانه حروف (0/001=p) به طور معناداری کمتر از میانگین نمرات دانش آموزان تک زبانه و در خرده آزمون های زنجیره کلمات (001/0>p) و حذف آواها (0/001>p) به طور معناداری بیشتر از میانگین نمرات دانش آموزان تک زبانه بود. نتیجه گیری: طبق یافته ها دانش آموزان دوزبانه در مقایسه با تک زبانه ها در خواندن کلمات، خواندن ناکلمات، نامیدن تصاویر، مقوله و نشانه حروف مشکلات بیشتری داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ناتوانی یادگیری خاص ریاضی، دوزبانه و تک زبانه
عنوان انگلیسی
Determining and Comparing Signs of Specific Reading Disability in Monolingual and Bilingual Students
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of this study was to determine and compare the signs of reading learning disorder in bilingual and monolingual students. Methods: The research method was cross-sectional (descriptive-analytical). The study population included all bilingual and monolingual students in the third-grade elementary school students attending learning disorder centers in Tabriz and Tehran during the academic year 2019- 2020. Convenience sampling was used for selection of 50 individuals for each group. Data were collected through WISC-IV and reading test, then analyzed using multivariate of variance. Results: The results showed that the average scores of bilingual students in the sub-test of words reading (p<0.001), reading non-words, pseudo-words (p<0.001), calling pictures (p<0.001), categories fluency (p<0.001), and letters fluency (p=0.001) were significantly lower than the average scores of monolingual students. Additionally the results showed that the average scores of bilingual students in the sub-test of word chains (p<0.001) and elimination of sounds (p<0.001) were significantly higher than the average scores of monolingual students. Conclusion: In accordance to research findings, bilingual students had more problems in words reading, reading non-words, pseudo-words, calling pictures, categories fluency, and letters fluency compared to monolingual students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Reading disorder, bilingual, monolingual
نویسندگان مقاله
مهناز استکی | M Estaki
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, Islamic Azad University Branch Tehran Markazi, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
شهره حبیب زاده | Sh Habibzadeh
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, Islamic Azad University Branch Tehran Markazi, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
افسانه قنبری پناه | A Ghanbari Panah
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, Islamic Azad University Branch Tehran Markazi, Tehran, Iran
استادیارگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpsr.mums.ac.ir/article_24610.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات