این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تعیین و مقایسه نشانگان اختلال یادگیری خاص خواندن در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه ناتوانی یادگیری خاص خواندن در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه پایه سوم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز درمانی اختلال یادگیری شهرهای تبریز و تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 50 نفر برای هر گروه انتخاب شد. داده ها از طریق مقیاس هوشی وکسلر 4 (WISC-IV) و آزمون خواندن جمع آوری و با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دوزبانه در خرده آزمون های خواندن کلمات (0/001>p)، خواندن ناکلمات (0/001>p)، نامیدن تصاویر (0/001>p) و مقوله ها (0/001>p) و نشانه حروف (0/001=p) به طور معناداری کمتر از میانگین نمرات دانش آموزان تک زبانه و در خرده آزمون های زنجیره کلمات (001/0>p) و حذف آواها (0/001>p) به طور معناداری بیشتر از میانگین نمرات دانش آموزان تک زبانه بود. نتیجه ‌گیری: طبق یافته ها دانش آموزان دوزبانه در مقایسه با تک زبانه ها در خواندن کلمات، خواندن ناکلمات، نامیدن تصاویر، مقوله و نشانه حروف مشکلات بیشتری داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناتوانی یادگیری خاص ریاضی، دوزبانه و تک زبانه

عنوان انگلیسی Determining and Comparing Signs of Specific Reading Disability in Monolingual and ‎Bilingual Students
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this study was to determine and compare the signs of reading learning disorder in bilingual and monolingual students. Methods: The research method was cross-sectional (descriptive-analytical). The study population included all bilingual and monolingual students in the third-grade elementary school students attending learning disorder centers in Tabriz and Tehran during the academic year 2019- 2020. Convenience sampling was used for selection of 50 individuals for each group. Data were collected through WISC-IV and reading test, then analyzed using multivariate of variance. Results: The results showed that the average scores of bilingual students in the sub-test of words reading (p<0.001), reading non-words, pseudo-words (p<0.001), calling pictures (p<0.001), categories fluency (p<0.001), and letters fluency (p=0.001) were significantly lower than the average scores of monolingual students. Additionally the results showed that the average scores of bilingual students in the sub-test of word chains (p<0.001) and elimination of sounds (p<0.001) were significantly higher than the average scores of monolingual students. Conclusion: In accordance to research findings, bilingual students had more problems in words reading, reading non-words, pseudo-words, calling pictures, categories fluency, and letters fluency compared to monolingual students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reading disorder, bilingual, monolingual

نویسندگان مقاله مهناز استکی | M Estaki
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and ‎Education, Islamic Azad University Branch Tehran Markazi, Tehran, Iran
استادیار‎ ‎گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،‎ ‎تهران،‎ ‎ایران

شهره حبیب زاده | Sh Habibzadeh
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and ‎Education, Islamic Azad University Branch Tehran Markazi, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ‏ایران

افسانه قنبری پناه | A Ghanbari Panah
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and ‎Education, Islamic Azad University Branch Tehran Markazi, Tehran, Iran
استادیارگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،‎ ‎تهران،‎ ‎ایران


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_24610.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات