این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۶۸

عنوان فارسی شناسایی چالش های توسعه رهبری نوآورانه در سازمان های آموزشی با رویکرد کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: همه سازمان­ها برای بقا و پیشرفت نیازمند اندیشه­های نو و راهکارهای تازه هستند. مدیران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان­های آموزشی نقش بسزایی در این زمینه دارا هستند و با ایجاد و تداوم جریان نوآوری در سازمان­های آموزشی از رکود جلوگیری کرده و به کاهش و رفع مشکلات کمک می­کند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش­های توسعه رهبری نوآورانه در سازمان­های آموزشی با رویکرد کیفی انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر، مدیران آموزش و پرورش دولتی و صاحب نظران این حوزه بود. با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله برفی 16 نفر از مدیران آموزش و پرورش دولتی و 5 نفر از صاحب­نظران  این حوزه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها نیز ­از مصاحبه نیمه­ساختاریافته اکتشافی استفاده گردید و تحلیل داده­ها به روش تحلیل مضمون انجام شد.
نتایج:  پس از تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ها 124 کد بود که در 16 مفهوم مشابه طبقه­بندی شدند و در نهایت چالش­های کلیدی تأثیرگذار بر توسعه رهبری نوآورانه در سازمان­های آموزشی در 8 تم اصلی شامل عوامل: عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و ارزشی، عوامل سازمانی، عوامل زیرساختی تجهیزات و امکانات، عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل فردی و عوامل سیاست­گذاری دسته­بندی شدند.
نتیجه­گیری: براساس یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که سازمان­های آموزشی با پیچدگی­ها و چالش­های زیادی در سطوح مختلف مواجه هستند. و نیازمند مدیران و رهبران کارآمد، خلاق و نوآور هستند که بتواند این چالش­ها را تشخیص داده و با مدیریت صحیح نقش تأثیرگذاری در توسعه و بهبود عملکرد سازمان داشته باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چالش‌های توسعه، رهبری نوآورانه، سازمان‌های آموزشی

عنوان انگلیسی Identifying the challenges of developing innovative leadership in quality education organizations
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: All organizations need new ideas and new solutions for survival and progress. Managers, as one of the main members of educational organizations, have a great role in this field, and by creating and continuing the flow of innovation in educational organizations, they prevent stagnation and help to reduce and resolve problems. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying the challenges of developing innovative leadership in educational organizations with a qualitative approach.
Methods: The present research was conducted in terms of objective, practical and with a qualitative approach. The target group of the current research was government education managers and experts in this field. Using the purposeful and snowball sampling method, 16 government education managers and 5 experts in this field were selected as samples. Semi-structured exploratory interview was used for data collection and data analysis was done by thematic analysis method.
Results: After analyzing the data from the interviews, the total of free codes extracted from the content of the interviews was 124 codes, which were classified into 16 similar concepts and finally the key challenges affecting the development of innovative leadership. In educational organizations, they were categorized into 8 main themes including factors: economic factors, cultural and value factors, organizational factors, infrastructure factors, equipment and facilities, educational factors, management factors, individual factors and policy factors.
Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that educational organizations are facing many complications and challenges at different levels. And they need efficient, creative and innovative managers and leaders who can recognize these challenges and play an influential role in the development and improvement of the organization's performance with proper management.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله development challenges, innovative leadership, educational organizations

نویسندگان مقاله مرتضی جاویدپور | Morteza Javidpour
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

عادل زاهد بابلان | Adel Zahed Babelan
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

حسین تقوی | Hossein taqavi
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

مهدی معینی کیا | Mehdi moeinikia
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3273-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات