این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۶۸

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری آموزش از دور بر مبنای انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر با تاکید بر نقش میانجی تفکر انتقادی در دانشگاه های مجری آموزش از دور
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: افــراد دارای ســطوح بــالای یــادگیری خودراهبر، یادگیرندگان فعالی هستند که میـل قـوی بـرای یادگیری دارند، از مهارت های حل مسأله استفاده می­کنند و خود یادگیری شان را مدیریت می کنند. هدف این پژوهش طراحی و اعتبار یابی الگوی یادگیری آموزش از دور بر مبنای انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر با تاکید بر نقش میانجی تفکر انتقادی در دانشگاه های مجری آموزش از دور بود.
روش­ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دکتری در رشته های آموزش از دور، مدیریت آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه های مجری آموزش از دور استان تهران به تعداد 2800 نفر در سال 1400-1399بود. نمونه آماری شامل 200 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی دانشجویان والرند، مقیاس خودراهبری یادگیری فیشر و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نسخه 21 نرم­افزار SPSS و نسخه 3 نرم‌افزار AMOS استفاده شد.
نتایج: یافته ها نشان دادکه تفکر انتقادی در رابطه با انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر در دانشگاه های مجری آموزش از دور نقش میانجی دارد و مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. انگیزش تحصیلی به طور غیر مستقیم و با میانجیگری تفکر انتقادی بر یادگیری خود راهبر اثر دارد (05/0>P) همچنین انگیزش تحصیلی به طور مستقیم بر یادگیری خود راهبر اثر دارد (05/0>P).
نتیجه گیری: نظام آموزش از دور برای ارتقای سطح یادگیری خود راهبر باید به انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی در دانشجویان توجه نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش تحصیلی، یادگیری خودراهبر، تفکر انتقادی، آموزش از دور

عنوان انگلیسی Designing and Validating the Learning Model of Distance Education Based on Academic Motivation and Self-Directed Learning with the Mediating Role of Critical Thinking in Distance Education Universities
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: People with a high level of self-directed learning are active learners who have a strong desire to learn, use problem-solving skills, and manage their own learning. The aim of this research was to design and validate the learning model of distance education based on academic motivation and self-directed learning with the mediating role of critical thinking in distance education universities.
Method: The research method was descriptive and of the correlation type using the structural equation method. The research population included all doctoral students in the fields of distance education, educational management, education philosophy, curriculum and educational planning of distance education universities in Tehran province, 2019-2020. Out of which, 200 people was selected by random sampling. The research tools included Vallerand students' academic motivation questionnaire, Fisher's self-directed learning scale and Ricketts critical thinking questionnaire. Data analysis were using SPSS software version 21 and AMOS software version 3.
Results: The findings showed that critical thinking has a mediating role in relation to academic motivation and self-directed learning in distance education universities and the research model has a suitable fit. Academic motivation has an indirect effect on the leader's self-learning through the mediation of critical thinking (P<0.05) and academic motivation has a direct effect on the leader's self-learning (P<0.05).
Conclusion: In order to improve the level of self-directed learning, the distance education system should pay attention to academic motivation and critical thinking in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic motivation, self-directed learning, critical thinking, distance education

نویسندگان مقاله شراره کوثری مقدم | Sharareh Kosari Moghadam
Ph.D Student of Philosophy of Education, Payame Noor University (PNU), South Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

مهران فرج الهی | Mehran Farajollahi
Professor of Payame Noor University (PNU), South Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشگاه پیام نور (PNU)، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

محمدرضا سرمد | Mohammad Reza Sarmad
Professor of Payame Noor University (PNU), South Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشگاه پیام نور (PNU)، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

حسین زارع | Hossein Zare
Professor of Payame Noor University (PNU), Faculty of Graduate Studies, Tehran, Iran
دانشگاه پیام نور، دانشکده تحصیلات تکمیلی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3328-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات