این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۷۹-۲۸۷

عنوان فارسی بررسی فعالیت‌های بین‌المللی‌ دانشگاه‌های دولتی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیت‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بود.

روش: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته اکتشافی و بهره‌گیری از روش کیفی تحلیل محتوا و نیز روش کمی انجام شد. شرکت‌کنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی، صاحب‌نظران و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها با آثار نوشتاری مرتبط، تجربه تدریس در دانشگاه‌های بین‌المللی و یا تجربه تدریس دوره‌های آموزشی مرتبط با بین‌المللی شدن، مدیران دفاتر بین‌المللی و رؤسای دانشکده‌های بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بودند که تعداد 12 نفر از میان آن‌ها به‌صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبه‌ها تا آنجا ادامه یافت که داده‌ها به اشباع نظری رسیدند. بر مبنای یافته‌های حاصل از تجزیه‌وتحلیل‌های مرحله کیفی، پرسشنامه پژوهش طراحی شد و در نمونه آماری 250 نفر از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان مقطع دکتری رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه‌های علامه طباطبائی، تهران، الزهرا و تربیت مدرس که به روش نمونه‌گیری نسبتی طبقه‌ای انتخاب‌شده بودند، اجرا و داده‌های کمی پژوهش گردآوری شد.

یافته‌ها: درنهایت یافته‌های پژوهش در بخش کیفی نشان داد که فعالیت‌های بین‌المللی شدن دانشگاه شامل تبادل استاد و دانشجو و پژوهشگر، تعامل و همکاری‌های علمی و پژوهشی، آموزش و پژوهش و خدمات بین‌المللی، تبادل دانش و نظریه، ایجاد فرهنگ‌ بین‌المللی، جذب نخبگان، درآمدزایی و رقابت می‌باشد. نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که هر 8 مؤلفه فعالیت‌های بین‌المللی‌ دانشگاه ازنظر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و دانشجویان به‌طور معناداری پایین‌تر از متوسط و در وضعیت نامطلوب قرار دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه فعالیت‌های بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در حوزه علوم انسانی و اجتماعی از سطح پایینی برخوردار هستند، لذا به مدیران و متولیان دانشگاه پیشنهاد می‌شود با نظارت بیشتر بر فعالیت‌های دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی شدن را با جدیت و رسمیت بیشتری دنبال کنند و دانشجویان و اساتید بیشتر با این پدیده روبه‌رو شوند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت‌، بین‌المللی، علوم انسانی و اجتماعی

عنوان انگلیسی A Study of International Activities in the State Universities in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aims to examine international activities for universities in social sciences and humanities.
Methods: In this study, the exploratory mixed-method approach was employed along with the qualitative content analysis and a quantitative-descriptive technique. In the qualitative section, the participants included the experts and faculty members with relevant publications and experience of teaching at international universities and holding internationalization training courses. In this section, there were also the managers of international offices and the deans of international faculties of public universities in Tehran. The purposive sampling method was utilized to select twelve participants for in-depth interviews, which were continued until the data reached the theoretical saturation. The research questionnaire was based on the qualitative findings. The stratified purposive sampling method was used for selecting 250 faculty members and PhD students in humanities and social sciences from Allameh Tabataba’i University, University of Tehran, Alzahra University, and Tarbiat Modares University. Then the research questionnaire was distributed among them to collect the quantitative data.
 Results: The results of the qualitative part of the research showed that the university internationalization process includes: Faculty/students and Researchers mobility programs; Scientific and Research Cooperation, Education, research and international services, Knowledge and theory exchange, Creating an international culture, Elite attraction, talented students; production of revenues; and competition. The results of the quantitative part of the research showed that all 8 components of the international activities of the university are significantly lower than the average and in the unfavorable situation.
Conclusion: Considering the state universities in Tehran have done, thus far, a little activity in the areas of humanities and social sciences, university administrators and officials are recommended to seek out the internationalization more seriously and familiarize the professors and students with this phenomenon through a closer supervision of the international offices in the universities.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله international, activities, Social Sciences and Humanities

نویسندگان مقاله سپیده جعفری | sepideh jafari



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-423-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات