این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۹۷-۳۰۷

عنوان فارسی ارتقاء خودسامان دهی درمحیط شبکه‌های اجتماعی مجازی با کاربست مدل آموزش تفکر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودسامان دهی ظرفیت مناسبی جهت تعدیل افکار و احساسات حاکم بر رفتار انسان‌ها است. آموزش تفکر می‌تواند زمینه­ی ایجاد و توسعه‌ی خود­سامان دهی در ابعاد یادگیری، انگیزشی، مذهبی و دوستی را فراهم نماید. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدل آموزش تفکر بر خودسامان دهی نوجوانان در شبکه اجتماعی مجازی بود.
 روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش 985 نفر بودند و شامل پسران و دختران 15 ـ 12 ساله شهرستان اسدآباد بودند که به گوشی موبایل (همراه با نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی مجازی سروش) دسترسی داشتند. نمونه آماری پژوهش شامل 82 دانش‌آموز بودند که از طریق نمونه­ گیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه خودسامان دهی محقق ساخته با 18 گویه بود. روایی ابزار توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 70/0 محاسبه شد. آزمودنی‌های پژوهش به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل (هر گروه 41 نفر) گمارده شدند و سپس پروتکل مدل آموزش تفکر به مدت 6 جلسه 75 دقیقه‌ای در گروه آزمایش با مؤلفه‌های خود در دو بعد آموزش زبان و آموزش تفکر اجرا شد. گروه کنترل نیز در مدت 6 جلسه به روش سخنرانی محتوای خودسامان دهی را دریافت نمودند. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: پژوهش نشان داد که کاربست مدل آموزش تفکر در گروه آزمایش موجب ارتقاء خودسامان دهی یادگیری، انگیزشی، مذهبی و دوستی فراگیران درمحیط شبکه‌های مجازی اجتماعی می‌شود (05/0P<).
نتیجه‌گیری: طراحی و کاربندی مدل آموزش تفکر در کنار سایر روش‌های می‌تواند منجر به نتایج مفیدی در بهبود خودسامان دهی شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودسامان دهی، شبکه اجتماعی مجازی، مدل آموزش تفکر

عنوان انگلیسی Improving self-organization in the environment of virtual social networks by applying the thinking education model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Self-organization is an excellent capacity to moderate the thoughts and feelings that govern human behavior. Thinking education can provide the basis for the creation and development of self-organization in learning, motivation, religion, and friendship. The present study investigates the effect of the thinking education model on adolescents'  self-organization in a virtual social network in the Soroush program.
Methods: This study is quasi-experimental, and its design is a pretest-posttest with a control group. The study's statistical population is students aged 12-15 in Asadabad city, Hamadan province, in 2019. The statistical sample of the study included 82 students who were selected through available sampling. The data collection tool was a researcher-made self-administered questionnaire with 18 items. The field experts confirmed the tool's accuracy, and its reliability was calculated by Cronbach's alpha (0.70). The participants were randomly assigned to the experimental and control groups (41 participants in each group), and then the thinking education model was performed in 6 sessions for the experimental group, 75 minutes per session. The thinking education model protocol consisted of the following components respectively: Subject of education, learner analysis, situation analysis, educational goals, teaching in two dimensions of language teaching and teaching thinking, and finally, evaluation and correction.
Results: The study's results showed that the application of the thinking education model in the experimental group promotes learning self-organization, motivation, religion, and friendship compared to the control group (P <0.050).
Conclusion: The results showed that designing and applying the thinking education model could improve the self-organization of learning, motivation, religion, and friendship in virtual social networks.
Keywords: self-organization, Virtual social network, Thinking education model
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-organization, virtual social network, thinking education model

نویسندگان مقاله حسین مرادی مخلص | Hossein Moradimokhles
Bu-Ali Sina University
دانشگاه بوعلی سینا

جمشید حیدری | Jamshid Heydari
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی

مرتضی شاه مرادی | Morteza Shahmoradi
Seyyed Jamaleddin Asadabadi University
دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3304-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات