این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۳۰۸-۳۱۸
عنوان فارسی
واکاوی صلاحیت های حرفهای معلمان در آموزشهای مجازی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
آموزش مجازی در زمان بحران نظیر دوره شیوع ویروس کرونا اهمیت ویژهای دارد.
از این رو، معلمان باید صلاحیتهای لازم برای این مهم را کسب نمایند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر، بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان مقطع متوسطه اول برای آموزش مجازی بود.
روش کار:
روش پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل اسناد و مدارک مرتبط با موضوع (به زبان فارسی و بین سالهای 1392 تا 1400) و
اعضای هیئت علمی متخصص حوزه برنامهریزی درسی، تعلیم و تربیت و روانشناسی استان گلستان بودند.
حجم نمونه شامل 16 سند و 13 نفر از صاحبنظران بودند که بر اساس قانون اشباع و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان بود. برای اجرای پژوهش اسناد مورد مطالعه قرار گرفت و با صاحبنظران مصاحبه شد و محتوای متون و مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی (استقرائی) مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور پایایی مصاحبهها از معیارهای تأییدپذیری و انتقالپذیری استفاده شد.
یافتهها:
با تحلیل و کدگذاری متون و مصاحبهها، 59 مفهوم، 12 زیرمقوله و 4 مقوله استخراج شد. مقولههای اصلی شامل مهارتهای فنی، فعالیتهای تدریس و یادگیری، مهارتهای شناختی و نگرشها و ویژگیها بود.
نتیجه گیری:
مطلوب است که هنگام انتخاب معلمان مقطع متوسطه اول برای تدریس، وجود صلاحیتهای حرفهای معلمان در آموزشهای مجازی مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مجازی، صلاحیتهای حرفهای، مطالعه کیفی، معلمان
عنوان انگلیسی
Investigation the professional competencies for virtual education: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Virtual education in crisis such as corona virus pandemic is very important. Thus, teachers should earn necessary competencies for virtual education. The aim of this research was Investigation the
professional competencies of guidance school teachers for virtual education teachers.
Methods:
Research method was qualitative method with formal content analyses. Population was documents and records (in Persian between 2013-2021) related to professional competencies for virtual education teachers and specialists of curriculum, education and psychology in Golestan province. Sample were 16 documents and 13 specialists of curriculum, education and psychology that selected by purposely sampling and saturation rule. Instruments were writing fiches and semi-structured interview with specialists. For accomplish the study, studied the documents and interviewed with specialists and analysis content of texts and interviews by qualitative content analysis. In order to reliability used transformability and confirmability.
Results:
By analysis of contents and coding data, extracted 59 concept, 12 subcategories and 4 basic category. Basic categories include technical skills, teaching and learning activities, cognitive skills and attitudes and characteristics.
Conclusions:
It's desirable in selection of guidance school teachers for virtual teaching pay attention to competencies for virtual education and if teachers didn't have this competencies they should gain thems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
virtual system education (virtual system), professional practice competencies (professional practice), qualitative research (qualitative research), school teachers (school teachers)
نویسندگان مقاله
مائده قلبی آهنگری | Maede Ghalbi Ahangari
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
علی اصغر بیانی | Ali Asghar Bayani
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
حسن صائمی | Hassan saemi
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
حسین فکوری حاجی یار | Hossein Fakuri Hajiyar
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
محمد مهدی نادری | Mohamad mahdi Naderi
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3331-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات