این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۳۰۸-۳۱۸

عنوان فارسی واکاوی صلاحیت های حرفه‌ای معلمان در آموزش‌های مجازی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش مجازی در زمان بحران نظیر دوره شیوع ویروس کرونا اهمیت ویژه­ای دارد. از این رو، معلمان باید صلاحیت­های لازم برای این مهم را کسب نمایند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر، بررسی صلاحیت­های حرفه­ای معلمان مقطع متوسطه اول برای آموزش مجازی بود.
روش کار: روش پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل اسناد و مدارک مرتبط با موضوع (به زبان فارسی و بین سال­های 1392 تا 1400) و اعضای هیئت علمی متخصص حوزه برنامه­ریزی درسی، تعلیم و تربیت و روان­شناسی استان گلستان بودند. حجم نمونه شامل 16 سند و 13 نفر از صاحب­نظران بودند که بر اساس قانون اشباع و با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه­ساختاریافته با متخصصان بود. برای اجرای پژوهش اسناد مورد مطالعه قرار گرفت و با صاحب­نظران مصاحبه شد و محتوای متون و مصاحبه‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی (استقرائی) مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور پایایی مصاحبه­ها از معیارهای تأییدپذیری و انتقال­پذیری استفاده شد. 
یافته­ها: با تحلیل و کدگذاری متون و مصاحبه­ها، 59 مفهوم، 12 زیرمقوله و  4 مقوله استخراج شد. مقوله­های اصلی شامل مهارت­های فنی، فعالیت­های تدریس و یادگیری، مهارت­های شناختی و نگرش­ها و ویژگی­ها بود.
نتیجه گیری: مطلوب است که هنگام انتخاب معلمان مقطع متوسطه اول برای تدریس، وجود صلاحیت­های حرفه­ای معلمان در آموزش­های مجازی مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مجازی، صلاحیت‌های حرفه‌ای، مطالعه کیفی، معلمان

عنوان انگلیسی Investigation the professional competencies for virtual education: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Virtual education in crisis such as corona virus pandemic is very important. Thus, teachers should earn necessary competencies for virtual education. The aim of this research was Investigation the professional competencies of guidance school teachers for virtual education teachers.
Methods: Research method was qualitative method with formal content analyses. Population was documents and records (in Persian between 2013-2021) related to professional competencies for virtual education teachers and specialists of curriculum, education and psychology in Golestan province. Sample were 16 documents and 13 specialists of curriculum, education and psychology that selected by purposely sampling and saturation rule. Instruments were writing fiches and semi-structured interview with specialists. For accomplish the study, studied the documents and interviewed with specialists and analysis content of texts and interviews by qualitative content analysis. In order to reliability used transformability and confirmability.
Results: By analysis of contents and coding data, extracted 59 concept, 12 subcategories and 4 basic category. Basic categories include technical skills, teaching and learning activities, cognitive skills and attitudes and characteristics.
Conclusions: It's desirable in selection of guidance school teachers for virtual teaching pay attention to competencies for virtual education and if teachers didn't have this competencies they should gain thems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله virtual system education (virtual system), professional practice competencies (professional practice), qualitative research (qualitative research), school teachers (school teachers)

نویسندگان مقاله مائده قلبی آهنگری | Maede Ghalbi Ahangari
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

علی اصغر بیانی | Ali Asghar Bayani
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

حسن صائمی | Hassan saemi
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

حسین فکوری حاجی یار | Hossein Fakuri Hajiyar
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

محمد مهدی نادری | Mohamad mahdi Naderi
Islamic Azad university, Azadshahr branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3331-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات