این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۸، شماره ۱۱۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثرات اسید فولیک بر یادگیری و حافظه‌ی اجتنابی غیر فعال در رت‌های آلزایمری شده از طریق تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین
چکیده فارسی مقاله خلاصه مقدمه: بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های نورودژنراتیو مغز می باشد که در آن نورون ها، به ویژه در نواحی مرتبط با اعمال شناختی، مورد تخریب می گیرند. یکی از عواملی که در پاتوژنز بیماری آلزایمر نقش مؤثری بازی می کند، استرس اکسیداتیو است که یک عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و سیستم آنتی اکسیدان می باشد. کوآنزیم Q 10 ، به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی، در مکانیسم های تولید انرژی داخل سلولی و جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی نقش دارد و اثرات مطلوب آن در بیماری آلزایمر مشخص شده است. با توجه به این که اسید فولیک یکی از پیش سازهای مهم برای سنتز Q 10 در سلول بوده، مشخص شده است که میزان آن در خون مبتلایان به آلزایمر کاهش چشمگیری می یابد، در این تحقیق اثر تجویز اسید فولیک بر یادگیری و حافظه ی اجتنابی غیر فعال در رت مورد بررسی قرار گرفت. روش ها: تعداد 30 سر رت نر از نژاد ویستار با وزن تقریبی 50 ± 300 گرم در سه گروه ده تایی شم، آلزایمری و آلزایمری + اسید فولیک تقسیم شدند. جهت ایجاد مدل آلزایمری در رت، داروی استرپتوزوتوسین به درون بطن های مغزی تزریق گردید و پس از آن به مدت 21 روز رت های آلزایمری تحت درمان با اسید فولیک با دوز mg/kg 4 به صورت تزریق داخل صفاقی قرار گرفتند. جهت ارزیابی یادگیری و حافظه در رت ها از آزمون رفتار یادگیری اجتنابی غیر فعال استفاده شد. یافته ها: تزریق داخل بطن های مغزی استرپتوزوتوسین موجب آسیب شدید یادگیری و حافظه در رت ها شد و کاربرد اسید فولیک از این آسیب جلوگیری کرد. نتیجه گیری: اطلاعات به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که احتمال دارد اسید فولیک منجر به درمان ضایعات شناختی در بیماری آلزایمر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلزایمر، اسید فولیک، استرپتوزوتوسین، یادگیری، حافظه.

عنوان انگلیسی Effects of Folic Acid on Passive Avoidance Learning and Memory in Rat Alzheimer Model by Intracerebroventricular Injection of Streptozotocin
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Alzheimer’s disease is one of the most prevalent brain neurodegenerative diseases, in which neurons are destroyed especially in related areas to cognitive activities. One of the factors that play an effective role in pathogenesis of Alzheimer’s disease is oxidative stress that is an imbalance between free radicals and antioxidant system. Co-enzyme Q10, as a very powerful antioxidant, has role in energy producing mechanisms inside the cell and in preventing of peroxidation of membrane lipid; and its positive effects on Alzheimer’s disease has been demonstrated. According to the fact that folic acid is one of the precursors for synthesis of Q10 in the cell, and it has been demonstrated that its blood levels are decreased in Alzheimer’s disease, this study aimed to evaluate effects of folic acid on passive avoidance learning and memory in rats. Methods: Thirty male wistar rats (300 ± 50 g) were divided in three groups (n = 10): sham, Alzheimer and Alzheimer + folic acid. For Alzheimer induction, streptozotocin was injected intracerebroventricular (ICV) and after that, rats received folic acid daily (4 mg/kg, i.p.) for 21 days. To assess learning and memory in rats, the passive avoidance learning test was performed. Findings: Intracerebroventricular streptozotocin impairs severely learning and memory in rats and folic acid can prevent these impairments. Conclusion: Data showed that folic acid is probably helpful in alleviating cognitive impairments in Alzheimer’s disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رضا دهقانی دولت آبادی | hamid reza dehghani dolat abadi
دانشجو، گروه علوم پایه، دانشگاه پیام نور، اصفهان.

دکتر پرهام رییسی | mohammad parham raeisi
استادیار، گروه فیزیولوژی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

دکتر حمید عزیزی ملک آبادی | mohammad hamid azizi malek abadi
استادیار، گروه علوم تجربی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

دکتر حجت اله علایی | mohammad hojat allah alaee
استاد، گروه فیزیولوژی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

دکتر علی اصغر پیله وریان | mohammad ali asghar pileh varian
استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه پیام نور، اصفهان.


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/470
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-319120.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات