این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
ادبیات پایداری
، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۱۳۵-۱۶۴
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی جلوههای پایداری مادرانه در رمان پسااستعماری (مطالعه موردی: رمانهای «دلبند» و «هزاران خورشید تابان »)
چکیده فارسی مقاله
مسئله اصلی تحقیق پیشرو همتافتی و پویایی مقاومت مادرانۀ شخصیتهای سته و مریم در رمانهای «دلبند» و «هرازان خورشید تابان» اثر تونی موریسون و خالد حسینی است که در برابر گستره گفتمان روایی پسااستعماری به تصویر کشیده شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که نمودهای پایداری در این دو رمان پسااستعماری چه است و نویسندگان این دو رمان چگونه پایداری مادرانه را پردازش کردهاند. هدف این جستار بررسی قدرت مقاومت بهعنوان یک سازوکار فرهنگی سازنده، نقش محوری سته و مریم در حککردن هویتهای خودمختار که زیر سایه ظلم ناشی از نظام مردسالاری و گفتمان نواستعماری آمریکا قرار دارند، بررسی میشود. با پیوند مفهومی تأثیر مادر در ایجاد پایداری منسجم، شخصیت سته و مریم را میتوان بهعنوان یک معمار تعیینکننده در یکصدایی روایتهای مخالف و ضد هژمونیک استعمار نو که برای زایش هویت فردی و نسلی حیاتی است، برجسته کنیم. این پژوهش به روش تحلیل محتوا بهصورت کتابخانهای صورتگرفته است و با الهام از نظریههای گایاتری اسپیواک و مفهوم مقاومت از دیدگاه او و بر مبنای ادبیات تطبیقی مکتب امریکایی به ارزیابی تجربیات قهرمانان این دو رمان سته و مریم در مواجهه با ظلم مضاعف استعمار نو و نقش مادر در ایجاد بنیاد هویت برای فرزند دلبند و عزیزه میپردازد. همانطور که از نام فرزندان پیداست، در هر دو رمان هر دو عزیزه و دلبند هستند و این انتخاب تعمدی بوده است و حاکی از آن است که در برابر استعمار باید از فرزندان دلبند خود دفاع کنیم. عنصر مقاومت در این مقاله از طریق یک تحلیل مقایسهای دقیق، بر قدرت دگرگونکننده شخصیتهای سته و مریم و ریشهیابی آگاهی جمعی نسبت به مقاومت تأکید میکند و به یک الگوی نوظهور از شکلگیری هویت اشاره میکند و در پایان به این نتیجه میرسد که همانند مریم، سته نیز تحتتأثیر عشقی پایدار، ساختارهای اجتماعی برخاسته از سیاستهای نوین استعمار نو را بازخواست میکند و جوهر آزادی، زندگی و هویت را مورد پرسش قرار میدهد؛ درحالیکه اقدام فداکارانه مریم به دنبال محافظت از آیندهای نوبنیاد است، سته با کشتن دلبند قصد دارد آیندهای تاریک را از صحنۀ زندگی دلبند حذف کند؛ آیندهای از ذلت و خواری زیر چکمههای استعمار. حرکت سته به مفهوم واقعی کلمه همان هیهات منّا الذلّه است. این اقدام سته اوج عزتنفس و مقاومت وی در برابر استعمار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایداری مادرانه، اسپیواک، هزاران خورشید تابان، دلبند،
عنوان انگلیسی
Comparative Analysis of Maternal Resistance in Postcolonial Novels: A Case Study of Beloved and A Thousand Splendid Suns
چکیده انگلیسی مقاله
Resistance in postcolonial studies is crucial for the establishment of cultural autonomy and individual identity against dominant cultures. This concept has historically promoted freedom and the empowerment of marginalized identities. The resurgence of resistance studies today is driven by innovative perspectives influenced by postcolonial and feminist methodologies in the context of neocolonialism. This study delves into the intersection of postcolonial theories, resistance, and identity in Toni Morrison’s
Beloved
and Khaled Hosseini’s
A Thousand Splendid Suns
, exploring how resistance can shape individual identities against oppressive narratives. The concept of maternal resistance in these novels transcends traditional roles and becomes a powerful tool for understanding struggle, independence, and identity formation in the face of neocolonial discourse. Morrison and Hosseini portray maternal figures as agents of resistance against oppression, with
Beloved
highlighting the sacrifices of maternal resilience in the context of slavery, and
A Thousand Splendid Suns
glorifying the mother as a catalyst for transformation. By reclaiming maternal resilience in its existential sense, the authors emphasize the role of mothers in shaping resistance-based identities and narratives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پایداری مادرانه, اسپیواک, هزاران خورشید تابان, دلبند
نویسندگان مقاله
روح اله روزبه |
استادریار بخش زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان. ایران
علی قاسمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد بخش زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،
فرشید نجار همایون فر |
مربی بخش زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان.
نشانی اینترنتی
https://jrl.uk.ac.ir/article_4361_dbd70f608e8b78df8434357a01b9c75d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات