این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادبیات پایداری، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۳۰۱-۳۲۶

عنوان فارسی بررسی دو خاطره‌نگاشت من زنده‌ام و دختر شینا بر پایۀ استعارۀ مفهومی حوزۀ احساس
چکیده فارسی مقاله این پژوهش کارکرد استعارۀ مفهومی را در دو کتاب خاطره‌نگاشت من زنده‌ام و دخترِ شینا بررسی می‌کند.کاربست این نظریه در متون مورد نظر می‌تواند اندیشه و جهان‌بینی ویژۀ زنان نویسنده را نسبت به جنگ بازگو کند که از صافی زبان زنانه رد شده و بیانگر دغدغه‌های درونی آنهاست. بر این اساس تحلیل متن، تحلیل کیفی است که از رهگذر بسامدها حاصل شده است. استعارۀ هستی‌شناختی، حوزۀ مقصد احساس و حوزه‌های مبدأ آن و کارکرد آنها در این پژوهش مبنا قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که استعارۀ هستی‌شناختی با حوزۀ مقصد احساس و تأثیر احساس، و حوژه‌های مبدأ متعدد همچون: «نیرو»، «ظرف»، «اشیاء»، «دما»، «غذا»، «مایع درون ظرف»، «کالا» و «بار»، بسامد زیادی در هر دو کتاب دارد. نگاشت‌های «دل ظرف است»، «احساس، مایع درون ظرف است»، «احساس، دما است»، «تأثیر احساس، نیرو است» به صورت مشترک در هر دو کتاب بسامد قابل توجهی دارد. اما برخی از نگاشت‌ها در کتاب من زنده‌ام بسامد بیشتری دارد که ناشی از موقعیت ویژۀ راوی در اسارت است. تحلیل این استعاره‌ها نشان می‌دهد که زنان برای انتقال مفاهیم انتزاعی و احساسی‌شان، از پدیده‌های ملموس و آشنای محیطی و مرتبط با دنیای زنانه کمک می‌گیرند و حجم زیادی از استعاره‌های هستی‌شناختی را می‌آفرینند. افکار زنانه آمیزه‌ای از احساس و جزئیات دنیای خارج از ذهن است که بیانگر کنش‌ها و دغدغه‌های فراوان روزمره است و باعث می‌شود آنها بیشتر شرایط موجود را ببینند و کمتر آرمانی بیندیشند.­­
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیات جنگ تحمیلی، استعارۀ مفهومی، خاطره‌نگاشت من زنده‌ام، خاطره‌نگاشت دختر شینا،

عنوان انگلیسی Examining Two Memoirs, “I Am Alive” and “Sheena's Daughter”, based on the Conceptual Metaphor of the Domain of Feeling
چکیده انگلیسی مقاله This study examines the function of conceptual metaphor in two memoirs, “I'm Alive” and “Sheena's Daughter”. Based on this, text analysis is a qualitative analysis obtained through frequencies. Ontological metaphor, the domain of the destination of feeling, and the domains of its origin and their function are the basis of this research. The findings show that the ontological metaphor with the purpose it feels, and the objects of origin are numerous: "force", "container", "objects", "temperature", "food", "liquid inside the container", "goods" and "burden" have a high frequency in both books. The compositions "the heart is the container", "emotion is the liquid inside the container", "emotion is temperature", "the effect of emotion is force" have a significant frequency in both books. However, some compositions in the book "I am alive" have a higher frequency, which is caused by the special situation of the narrator in captivity. The analysis of these metaphors shows that women take help from tangible and familiar environmental phenomena related to women's world to convey their abstract and emotional concepts and create a large amount of ontological metaphors. Women's thoughts are a mixture of feelings and details of the world outside the mind, which express many daily actions and concerns, and make them see more of the existing conditions and think less idealistically.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ادبیات جنگ تحمیلی, استعارۀ مفهومی, خاطره‌نگاشت من زنده‌ام, خاطره‌نگاشت دختر شینا

نویسندگان مقاله زهره ملاکی |
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

آمنه دوستان |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

سید ناصر جابری اردکانی |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.


نشانی اینترنتی https://jrl.uk.ac.ir/article_4365_635c7bcf6e6c2dfa064418c5e6e108ca.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات