این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۸۰، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
اثربخشی روش تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای بر انعطافپذیری شناختی کودکان با اختلال طیف اُتیسم
چکیده فارسی مقاله
چکیده
هدف: افراد با اختلال طیف اُتیسم در انعطلف پذیری شناختی دچار مشکل هستند به طوری که زندگی روزمره آنها نیز
تحت تأثیر عواقب این مشکل قرار گرفته است. این پژوهش با هدف اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر
انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد.
مواد و روش: پژوهش نیمه تجربی و مطابق با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه ی آماری پژوهش، شامل تمامی
کودکان 7 تا 10 ساله ای بود که با اختلال طیف اُتیسم بودند و به مرا کز و کلینیک های درمانی شهر ارومیه 1401 - 1402 مراجعه
کرده بودند. سی کودک با اختلال طیف اُتیسم به صورت هدفمند انتخاب و به 2 گروه آزمایشی ) 15 نفر ( و گواه ) 15 نفر (
به صورت تصادفی تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی، تحت تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای آنُدی )قطب
مثبت( به مدت 15 دقیقه روی سر قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تشخیص اُتیسم گیلیام، آزمون دسته بندی
کارت های ویسکانسین بود. برای تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل کوورایانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS نسخه
23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که روش تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای بر انعطاف پذیری شناختی اثربخش بوده است و
به طور قابل توجهی باعث بهبودی انعطاف پذیری شناختی شده است.
نتیجه گیری: با توجه به مشکلاتی که کودکان با اختلال طیف اُتیسم در حوزه انعطاف پذیری شناختی دارند، روش تحریک
جریان مستقیم فراجمجمه ای می تواند به عنوان مکمل سودمندی برای بهبود انعطاف پذیری شناختی آنان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، اختلال طیف اُتیسم، انعطاف پذیری شناختی، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای، کودکان
عنوان انگلیسی
The effectiveness of the transcranial direct current stimulation method on the cognitive flexibility of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background and purpose: People with autism spectrum disorder have problems with cognitive flexibility
so that their daily life is also affected by the consequences of this problem.. This research was conducted
with the aim of the effectiveness of transcranial direct electrical stimulation on the cognitive flexibility of
children with autism spectrum disorder.
Materials and methods: The research was semi-experimental and according to the pre-test-post-test
design. The statistical population of the research included all children aged 7 to 10 years who were suffering
from autism spectrum disorder and had referred to treatment centers and clinics in Urmia city in 1401-1402.
30 children with autism were purposefully selected and randomly divided into two groups (15 people in the
experimental group and 15 people in the control group). Subjects in the experimental group were subjected
to transcranial anodic direct current (positive pole) stimulation on the head for 15 minutes. Research tools
included Gilliam's autism diagnosis scale, Wisconsin card sorting test. To analyze the research data,
multivariate covariance analysis method was used in SPSS software version 23.
Results: The results showed that transcranial direct current stimulation method was effective on cognitive
flexibility and significantly improved cognitive flexibility.
Conclusion: Considering the problems that autistic children have in the field of cognitive flexibility,
transcranial direct current stimulation can be a useful supplement to improve the cognitive flexibility of
autistic children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Autism Spectrum Disorder, cognitive flexibility, Transcranial Direct Current
نویسندگان مقاله
لادن واقف | ladan vaghef
University
دانشگاه
زهرا خلیلی | zahra khalili
School
مدرسه
مهران سلیمانی | mahran solymani
University
دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3299-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اتیسم
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات