این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت بحران، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۷۰-۸۹

عنوان فارسی طراحی الگویی جهت مدیریت اثربخش بحران در سازمان از طریق یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: سازمان‌های منتخب در اتاق مدیریت بحران اصفهان)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، طراحی الگویی جهت مدیریت اثربخش بحران در سازمان از طریق یادگیری سازمانی در سازمان‌های منتخب در اتاق مدیریت بحران اصفهان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر نوع، توصیفی همبستگی، از نظر زمان گردآوری داده‌ها پیمایشی- مقطعی و از نظر ماهیت داده‌ها و رویکرد پژوهشی از نوع آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش را در بخش کیفی، تعدادی از سازمان‌ها و مراکز زیرمجموعه اتاق مدیریت بحران اصفهان تشکیل می‌دهند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند. در بخش کمی، جامعه آماری را تعداد 153 نفر از افراد متخصص در مدیریت بحران در 12 سازمان زیرمجموعه‌ی اتاق مدیریت بحران اصفهان تشکیل می‌دهند که بر اساس تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه‌های صورت گرفته با استفاده از روش تجزیه‌وتحلیل تماتیک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. در بخش کمی پژوهش، با استفاده از نتایج حاصل از بخش کیفی، پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد و برای جمع‌آوری نظرات پاسخ‌دهندگان از این پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان مورد تائید قرار گرفت. ارزیابی پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. مقدار آلفای کرونباخ برای کل سؤالات پرسشنامه 961/0 بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مربوط به فاز قبل از بحران برابر با 935/0 بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای فازهای حین بحران و پس از بحران به ترتیب 700/0 و 856/0 بوده است. به‌منظور تحلیل داده‌های حاصل از بخش کمی، رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی بکار گرفته‌شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری سازمانی،بحران‌سازمانی،مدیریت بحران‌سازمانی،یادگیری در بحران،

عنوان انگلیسی Designing a Model for Effective Crisis Management in the Organization through Organizational Learning (Case Study: Selected Organizations in Isfahan Chamber of Crisis Management)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to design a model for effective crisis management in organizations through organizational learning among selected organizations in the Isfahan chamber of crisis management. This study is applied –regarding its purpose, correlative –descriptive – regarding its type, cross- sectional survey- regarding its time of data gathering and it pursues mixed methods (qualitative- quantitative)- regarding the nature of data and research approach. The study’s statistical population in qualitative part includes some organizations in Isfahan chamber of crisis management which were selected by purposive sampling. The statistical population consists of 153 expert people in crisis management were located in the Isfahan chamber of crisis management, who were selected based on snowball technique. In the qualitative part, the interviews were analyzed by thematic method. In the quantitative part, a researcher- made questionnaire was compiled by the results of the qualitative part and this questionnaire was used to collect respondent’s opinions. The content validity was confirmed by subject matter experts' opinions. The questionnaire’s reliability was assessed by Cronbach’s alpha coefficient. Total Cronbach’s alpha coefficient was 0.961. Cronbach's alpha coefficient for the variables of the crisis phase and post-crisis phases was 0.700 and 0.856, respectively. To analyze the data from the quantitative part, the exploratory factor analysis approach using the principal component analysis (PCA) method has been used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله یادگیری سازمانی,بحران‌سازمانی,مدیریت بحران‌سازمانی,یادگیری در بحران

نویسندگان مقاله محمد عبدالمجید |
دانشجوی دکترای رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سیدمحسن علامه |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سیدعلی سیادت |
استاد ،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://www.joem.ir/article_711989_8b32a98f9cc57198a4526d0d479e01f4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات