این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت بحران، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۹۰-۱۱۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی، سازگاری و کنترل خشم دانشجویان دانشگاه امام علی (ع)
چکیده فارسی مقاله مشاغل نظامی دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند که در سرتاسر دنیا توأم با ناسازگاری، مخاطرات جسمانی، دوری از خانواده و زندگی در شرایط سخت است. ازاین‌رو افرادی که در مشاغل پرخطر (مانند ارتش و پلیس) کار می‌کنند، شانس بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های روان‌شناختی دارند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تاب‌آوری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی، سازگاری و کنترل خشم دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان سال اول دانشگاه بودند. نمونه آماری 21 نفر برای گروه‌ آزمایش و 20 نفر برای گروه کنترل بود که به روش تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. آموزش‌ تاب‌آوری روان‌شناختی به گروه‌ آزمایش داده شد ولی به گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی داده نشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ 84 سؤالی بهزیستی روان‌شناختی ریف، پرسشنامه‌ 160 سؤالی بل و پرسشنامه‌ 57 سؤالی کنترل خشم اسپیلبرگر بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت تاب‌آوری روان‌شناختی باعث ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی، سازگاری و بهبود کنترل خشم در سطح 01/0P< شده بود. در پیگیری سه‌ماهه نیز نتایج تکرار شد. با توجه به نتایج تحلیل‌ها و تائید اثربخشی مداخله تاب‌آوری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی، سازگاری و کنترل خشم دانشجویان، می‌توان از این مداخله‌ها در ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی، سازگاری و مدیریت و کنترل خشم دانشجویان بهره جست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری روان‌شناختی،بهزیستی روان‌شناختی،سازگاری،کنترل خشم،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Psychological Resilience Training on Psychological Well-Being, Adjustment and Anger Control of Students of Imam Ali University
چکیده انگلیسی مقاله Military jobs have special complications that are associated with incompatibility, physical risks, being away from family and living in difficult conditions all over the world. Therefore, people who work in high-risk jobs (such as the military and the police) have a higher chance of developing psychological illnesses. The current research was conducted with the aim of the effectiveness of psychological resilience training on students' psychological well-being, adaptability and anger control. This research was of an experimental type with a pre-test - post-test with a control group. The statistical population was first year university students. The statistical sample was 21 people for the experimental group and 20 people for the control group, who were randomly selected and randomly replaced in the two groups. Psychological resilience training was given to the experimental group, but no training was given to the control group. The data collection tool was Riff's 84-question psychological well-being questionnaire, Bell's 160-question questionnaire, and Spielberger's 57-question anger control questionnaire. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that psychological resilience skill training promoted psychological well-being, adaptability and improved anger control at the level of P<0.01. The results were repeated in the three-month follow-up. According to the results of the analyzes and the confirmation of the effectiveness of the psychological resilience intervention on the psychological well-being, adaptation and control of students' anger, these interventions can be used to improve the psychological well-being, adaptation and management and control of students' anger.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تاب‌آوری روان‌شناختی,بهزیستی روان‌شناختی,سازگاری,کنترل خشم

نویسندگان مقاله سجاد فرهنگ |
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران

وحید قنبری سالطه |
دکترای روان‌شناسی تربیتی، مدرس دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.joem.ir/article_714371_e095a414e45337e06f02d2c6f08cf492.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات