این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۹، شماره ۳، صفحات ۷۵۹-۷۸۵
عنوان فارسی
پژوهشهای بینرشتهای : چالشها، چارچوبها و معیارهای ارزیابی
چکیده فارسی مقاله
پیکره پژوهشهای بینرشتهای (بینارشته ای یا میان رشته ای) در طول سه دهه اخیر بسیار فربه تر شده و تعداد زیادی پایاننامه، مقاله، کتاب و حتی چندین مجله بینرشتهای در حوزه های گوناگون، از جمله علم اطلاعات و دانش شناسی، منتشر می شود. گرایش قابل ملاحظه ای نیز در میان دانشگاهها برای راه اندازی رشته های بینرشتهای و همچنین در میان پژوهشگران ایرانی برای مطالعات بینرشتهای به وجود آمده است. اکنون انجام پآیاننامه با رویکرد بینرشتهای نوعی نوآوری و یک امتیاز دانشگاهی به شمار می رود. با این حال، بسیاری از پژوهشگران، استادان راهنما، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، و داوران مقاله ها یا طرح های پژوهشی نسبت به الزامات و چارچوبهای پژوهشهای بینرشتهای و در نتیجه، شیوه های ارزیابی چنین مطالعاتی آگاه نیستند. در مقایسه با وجود کتابها و مقاله های مرتبط با ارزیابی مطالعات بینرشتهای در زبان انگلیسی که چارچوبها و روشهای گوناگونی را ارائه می کنند، ما فاقد نمونه هایی به زبان فارسی در این زمینه هستیم. در این نوشته، با بررسی برخی مقاله ها و کتابهای مرتبط، یک چارچوب مشخص و معیارهایی برای ارزیابی پژوهشهای بینرشتهای برپایه بخشهای اصلی و متعارف یک نوشته پژوهشی معرفی می شود. بر این اساس، بخشهایی چون عنوان، چکیده، کلیدواژه ها، مبانی نظری، هدفها، بیان مسئله، پرسشها و یا فرضیه ها، پیشینه پژوهش، روش شناسی، یافته ها، نتیجه گیری، و منابع استناد شده را می توان برپایه معیارهایی مورد ارزیابی قرار داد تا نمونه های عینی برای بررسی میزان توجه پژوهشگران به چارچوبها و رویکردهای بینرشتهای مشخص شود. چارچوبها و معیارهای معرفی شده در نوشته حاضر برای پژوهشگران، استادان راهنما، دانشجویان و داوران پایاننامه ها یا مقاله های علمی، از جمله در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی سودمند است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علم اطلاعات و دانش شناسی،پژوهشهای بینرشتهای،چارچوبهای ارزیابی،داوری پژوهشهای بینرشتهای،معیارهای ارزیابی،
عنوان انگلیسی
Interdisciplinary research: challenges, frameworks and evaluation criteria
چکیده انگلیسی مقاله
The body of interdisciplinary research has become much rigorous during the last three decades, and a large number of theses, articles, books, and even several interdisciplinary journals are published in various fields, including information and knowledge science. There is also a considerable tendency among universities to launch interdisciplinary courses and also among Iranian researchers for interdisciplinary studies. Now, doing a thesis with an interdisciplinary approach is a kind of innovation and an academic privilege. However, many researchers, supervisors, graduate students, and reviewers of articles or research projects are not aware of the requirements and frameworks of interdisciplinary research and, as a result, unaware of the methods of evaluating such studies. Compared to the existence of books and articles related to the evaluation of interdisciplinary studies in English language that present various frameworks and methods, we lack examples in Persian language in this field. In this article, by reviewing some related articles and books, a specific framework and criteria for evaluating interdisciplinary research based on the main and conventional parts of a research article are introduced. According to this, sections such as the title, abstract, keywords, theoretical foundations, objectives, statement of the problem, questions or hypotheses, research background, methodology, findings, conclusions, and cited sources can be evaluated based on criteria. This would be helpful to identify concrete examples to check the extent of researchers' attention to interdisciplinary frameworks and approaches. The frameworks and criteria introduced in this article are useful for researchers, supervisors, students and reviewers of theses or scientific articles, including the field of information and knowledge sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
علم اطلاعات و دانش شناسی,پژوهشهای بینرشتهای,چارچوبهای ارزیابی,داوری پژوهشهای بینرشتهای,معیارهای ارزیابی
نویسندگان مقاله
رحمت الله فتاحی |
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی؛ استاد؛ گروه علم اطلاعات و دان ششناسی؛ دانشگاه فردوسی؛
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_708294_06a12d1fd38350175806d4d211490b94.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات