این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۹، شماره ۳، صفحات ۸۴۳-۸۷۳
عنوان فارسی
ارزیابی خدمات پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) بر پایه مدل ایکوال و ارایه راهکارهایی جهت بهبود آن
چکیده فارسی مقاله
پایگاه اطلاعات علمی ایران (یا «گنج»)، تنها پایگاه جامع اطلاعات پایان نامهها /رسالههای دانش آموختگان کشور و از معتبرترین و پربازدیدترین پایگاه اطلاعات علمی در ایران به شمار میرود. امروزه، ابزارهایی همانند پایگاه «گنج» از نیازهای کلیدی برای پشتیبانی از فعالیتها و خدمات پژوهشی و دانشگاهی در مؤسسههای آموزش عالی هستند. از این رو، گسترش و کارآمدتر کردن این ابزارها میتواند کارآمدی نظامهای پژوهشی و آموزشی را در پی داشته باشد. اما گسترش و کارآمدتر کردن این ابزارها بدون سنجش و ارزیابی فعالیتها و خدماتشان شدنی نیست. بنابراین، این پژوهش با هدف ارزیابی پایگاه «گنج» و آگاهی از دیدگاههای کاربران این پایگاه به منظور بهبود خدمات انجام شده است. به منظور انجام این ارزیابی، دیدگاههای 577 کاربر این سامانه دربارۀ سه بُعد کلیدی مدل «ایکوال»، یعنی کاربرد پذیری، کیفیت اطلاعات، و تعامل خدمت در یک پیمایش برخط گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان دادند که بیشترین میزان رضایت کاربران از ویژگیهای پایگاه «گنج» مربوط به بُعد «کاربردپذیری» پرسشنامه «ایکوال» است (با میانگین 32/5). در برابر این، کمترین میزان رضایت کاربران از ویژگیهای پایگاه «گنج» مربوط به بُعد «کیفیت اطلاعات» پرسشنامه «ایکوال» است (با میانگین 10/5). افزون بر این، یافتههای آمار استنباطی نشان دادند که تفاوت دیدگاه کاربران با اشتغال آموزشی گوناگون در بُعدهای گوناگون «ایکوال»، یعنی کاربردپذیری (اندازه «اف» = 376/0 و معیار تصمیم = 865/0)، کیفیت اطلاعات (خی دو = 771/6 و معیار تصمیم = 238/0)، تعامل خدمت (خی دو = 751/2 و معیار تصمیم = 738/0) از دیدگاه آماری معنادار نیست. ولی ارتباط میان سابقه آشنایی کاربران با پایگاه «گنج» و دیدگاه آنان درباره میزان کاربردپذیری این پایگاه از دیدگاه آماری معنادار است (ضریب همبستگی = 106/0 و معیار تصمیم = 011/0). از این رو، میتوان گفت که هرچه سابقۀ آشنایی کاربران با پایگاه «گنج» بیشتر باشد، میزان رضایت آنان از کاربردپذیری این پایگاه بیشتر است. همچنین، بر پایۀ یافتههای پژوهش، هرچه میزان بهرهبرداری کاربران از پایگاه «گنج» بیشتر باشد، میزان رضایت آنان از کاربردپذیری، کیفیت اطلاعات، و تعامل خدمت این پایگاه بیشتر است. بر پایۀ یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رضایت کاربران از پایگاه «گنج» در هر سه بُعد ابزار «ایکوال» در سطح بالایی است؛ با این حال، نباید از بهبود مستمر این پایگاه چشمپوشی کرد. از راهکارهایی که میتوانند به بهبود پایگاه «گنج» یاری رسانند میتوان به افزون جزئیات بیشتر به رکوردها (مانند افزودن چکیدۀ انگلیسی)، کارآمدتر کردن کاوش در پایگاه، و کوتاه کردن زمان «امبارگو» (تأخیر در دسترسی به فایلهای تماممتن) اشاره کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایرانداک، پایگاه اطلاعات،رضایت کاربران،پایگاه گنج، سنجش کیفیت، ایکوال، کیفیت وبسایت،
عنوان انگلیسی
Service Evaluation of the Iran Scientific Information Database (Ganj) based on EQUAL Model and Proposing Solutions for the Service Improvement
چکیده انگلیسی مقاله
Iran's scientific information database (or "Ganj") is the only comprehensive information database of theses/dissertations of the country's scholars and is considered one of the most reliable and most visited scientific information databases in Iran. Today, tools like "Ganj" database are key needs to support research and academic services and activities in higher education institutions. Therefore, expanding and making these tools more efficient can result in the efficiency of research and educational systems. But expanding and making these tools more efficient is not possible without measuring and evaluating their activities and services. Therefore, this research was conducted with the aim of evaluating the "Ganj" database and knowing the views of the users of this database in order to improve the services. In order to carry out this evaluation, the views of 577 users of this system were collected and analyzed in an online survey about the three key dimensions of the "Equal" model, i.e. usability, information quality, and service interaction. The findings of the research showed that the highest level of user satisfaction with the features of the "Ganj" database is related to the "Usability" dimension of the "Equal" questionnaire (with an average of 5.32). Against this, the lowest level of user satisfaction with the features of the "Ganj" database is related to the "Information Quality" dimension of the "Equal" questionnaire (with an average of 5.10). In addition, the findings of inferential statistics showed that the difference in the views of users with different educational employment in different dimensions of EQUAL, i.e. applicability ("F" size = 0.376 and decision criterion = 0.865), information quality (Chi-square = 6.771 and decision criterion = 0.238), service interaction (chi-square = 2.751 and decision criterion = 0.738) is not statistically significant. However, the relationship between the users' familiarity with the "Ganj" database and their opinion about the applicability of this database is significant from a statistical point of view (correlation coefficient = 0.106 and decision criterion = 0.011). Therefore, it can be said that the more familiar users are with the "Ganj" database, the more satisfied they are with the usability of this database. Also, based on the findings of the research, the more users use the "Ganj" database, the more satisfied they are with the usability, quality of information and service interaction of this database. Based on the findings of this research, it can be concluded that users' satisfaction with the "Ganj" database is at a high level in all three dimensions of the "Equal" tool; However, the continuous improvement of this database should not be overlooked. Some of the solutions that can help improve the "Ganj" database include adding more details to the records (such as adding an English abstract), making the search in the database more efficient, and shortening the "embargo" time (delay in accessing full-text files).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایرانداک, پایگاه اطلاعات,رضایت کاربران,پایگاه گنج, سنجش کیفیت, ایکوال, کیفیت وبسایت
نویسندگان مقاله
فرهاد شیرانی |
دکتری مدیریت دانش؛ استادیار؛ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک).
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_714462_d099b38d8c1382a8af726873c80a3de7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات