این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۹، شماره ۳، صفحات ۱۰۶۳-۱۱۰۷

عنوان فارسی شناسایی مولفه‌های نرم تحول دیجیتال و طراحی الگوی حاصل از آن‌ها با روش آمیخته کیفی-کمی(تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری تفسیری)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش: باتوجه به اهمیت روزافزون تحول دیجیتال و ضرورت آن برای بقا و موفقیت سازمان‌ها، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی حاصل از مولفه‌های نرم تحول دیجیتال با استفاده از شبکه مضامین حاصل از تحلیل مضمون و سپس سطح‌بندی مضامین حاصل از تحلیل مضمون با استفاده از روش کمی مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی کیفی-کمی انجام شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDA استفاده شد و مضامین فراگیر، مضامین سازمان دهنده و مضامین پایه شناسایی شده و سپس شبکه مضمون حاصل از آنها ترسیم گردید در مرحله بعد و در بخش کمی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و نرم افزار اکسل برای ISM تحلیل ها انجام شد و مولفه ها سطح بندی شده و چارچوب مفهومی حاصل گردید.ابزار مصاحبه نیمه‌ساختارمند و پرسشنامه محقق‌ساخته برآمده از تحلیل مضمون مصاحبه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات مورداستفاده قرارگرفت. در بخش کیفی با روش نمونه‌گیری هدفمند و قضاوتی 14 نفر از خبرگان و کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه تحول دیجیتال برای مصاحبه انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش نیز، 30 نفر از اساتید متخصص در حوزه مدیریت و تحول دیجیتال به روش نمونه‌گیری هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند.
یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی، 184 مضمون پایه در قالب 44 مضمون سازمان‌دهنده و 6 مضمون فراگیر شامل مدیر سازمان، رهبر دیجیتال، فرهنگ، استراتژی دیجیتال، نوآوری دیجیتال و سرمایه انسانی شناسایی گردید. سپس بااستفاده از روش کمی مدلسازی ساختاری تفسیری مضامین فراگیر سطح‌بندی شده و الگوی نهایی تحول دیجیتال به‌دست-آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد که استراتژی دیجیتال به عنوان مولفه زیربنای تحول نرم دیجیتال نیازمند توجه بسیار است و مولفه های فرهنگ، مدیر سازمان، رهبر دیجیتال و نوآوری دیجیتال به عنوان متغیرهای پیوندی، مهم ترین مولفه های تحول نرم دیجیتال به حساب می آیند و در نهایت مولفه سرمایه انسانی به عنوان متغیر وابسته ای که از سایر مولفه ها تاثیر می پذیرد، جایابی شد.
نتیجه‌گیری: از آنجاییکه تحول دیجیتال از دو بخش سخت و نرم تشکیل شده و پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های بخش نرم این تحول است و باتوجه به یافته‌های این پژوهش، مدیران سازمان‌ها باید ضمن آشنایی و شناخت مولفه‌های نرم تحول دیجیتال در سازمان‌های خود که مختص بخش نرم تحول دیجیتال است، بستر فنی و غیرفنی ضروری این تحول شگرف را در سازمانشان ایجاد کرده و ارتقا بخشند و از توجه صرف به یخش سخت تحول دیجیتال اجتناب کنند، چراکه غفلت از بخش نرم تحول دیجیتال منجر به شکست این تحول خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مولفه‌‌های نرم تحول دیجیتال،تحلیل مضمون،شبکه مضامین،مدلسازی ساختاری تفسیری،الگوی تحول نرم دیجیتال،

عنوان انگلیسی Identifying the soft components of digital transformation and designing the model resulting from them with a mixed qualitative-quantitative method (thematic analysis and interpretive structural modeling)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the research: considering the growing importance of digital transformation and its necessity for the survival and success of organizations, the present research aims to provide a model of the soft components of digital transformation using the network of themes resulting from theme analysis and then leveling the resulting themes. Thematic analysis was done using the quantitative method of interpretative structural modeling.
Research method: This research was conducted using a mixed qualitative-quantitative exploratory method. In the qualitative part, the theme analysis method and MAXQDA software were used, and overarching themes, organizing themes, and basic themes were identified, and then the resulting theme network was drawn. Excel software was used for ISM analysis and the components were leveled and a conceptual framework was obtained. Semi-structured interview tool and researcher-made questionnaire based on the content analysis of the interviews were used to collect information. In the qualitative section, 14 experts from the Ministry of Communications and Information Technology in the field of digital transformation were selected for interviews with a purposeful and judgmental sampling method. In the quantitative part of the research, 30 expert professors in the field of management and digital transformation were selected by purposeful and judgmental sampling.
Findings: After analyzing the data in the qualitative section, 184 basic themes were identified in the form of 44 organizing themes and 6 comprehensive themes including organization manager, digital leader, culture, digital strategy, digital innovation and human capital. Then, by using the quantitative method of interpretive structural modeling, comprehensive themes were leveled and the final model of digital transformation was obtained. The findings of the research showed that digital strategy as an underlying component of soft digital transformation requires a lot of attention and the components of culture, organization manager, digital leader and digital innovation as linked variables are considered the most important components of soft digital transformation. Finally, the human capital component was placed as a dependent variable that is affected by other components.
Conclusion: Since the digital transformation consists of two parts, hard and soft, and the current research aims to identify the components of the soft part of this transformation, and according to the findings of this research, the managers of organizations should be familiar with and understand the components of this transformation. The soft parts of digital transformation in their organizations, which is specific to the soft part of digital transformation, should create and promote the necessary technical and non-technical platform for this tremendous transformation in their organization and avoid paying attention only to the hard part of digital transformation, because neglecting the soft part Digital transformation will lead to the failure of this transformation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مولفه‌‌های نرم تحول دیجیتال,تحلیل مضمون,شبکه مضامین,مدلسازی ساختاری تفسیری,الگوی تحول نرم دیجیتال

نویسندگان مقاله یاسمن مدرسی |
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

میرعلی سیدنقوی |
استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

حبیب رودساز |
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

ایمان رئیسی وانانی |
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jipm.irandoc.ac.ir/article_714465_b8251a65e4e98361ff5379e258305637.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات