این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک: یک مطالعه تجربی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
مدیریت علائم و روند بیماری سندرم نفروتیک مستلزم خودمراقبتی است.
خودمراقبتی ارتباط تنگاتنگی با خودکارآمدی دارد.
افرادی که خودکارآمدی بالاتری دارند، معتقدند که در امر مراقبت از خود موفقتر هستند، لذا خود را در اقدامات درمانی بیشتر درگیر میکنند و در نهایت پیامدهای بهتری را نیز کسب میکنند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر تئوری اورم بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام شد.
روشکار:
در
این مطالعه تجربی،
72 کودک
1
8-7 سال مبتلا به سندرم نفروتیک که به بیمارستان مفید مراجعه کردند، به شیوه مستمر انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه
آزمون و کنترل تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه خودکارآمدی کودکان (
SEQ-C
)
بود. مداخله شامل آموزش خودمراقبتی برگرفته از الگوی خودمراقبتی اورم بود که در دو جلسه آموزش حضوری 60 دقیقهای انجام شد. گروه کنترل اقدامات روتین را دریافت نمود و مداخله جدیدی دریافت نکرد. جمعآوری اطلاعات در شروع مطالعه و یک ماه بعد از پایان مداخله انجام شد. نتایج
وارد نرمافزار
SPSS
نسخه 23 شدند. در نهایت دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی، کای اسکوئر، من ویتنی، تی مستقل و ویلکاکسون تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها:
در پایان مطالعه دادههای 60 نفر تجزیهوتحلیل شد. دو گروه از نظر متغیرهای جمعیتشناختی همسان بودند (
P>0.05
).
میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله و کنترل، قبل از مداخله، به ترتیب
18/42
±
64/50 و 19/02
±
64/76 بود و اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (
P>0.05
). یکماه پس از مداخله میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله به 14/67
±
76/10 و در گروه کنترل 17/04
±
65/06 رسید و میانگین خودکارآمدی بین دو گروه اختلاف معناداری داشت (
P<0.05
).
بحث و نتیجهگیری:
آموزش خودمراقبتی بر اساس الگوی اورم در ارتقای خودکارآمدی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک مؤثر است. به ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی درمانی توصیه میشود که در آموزش خودمراقبتی به کودکان مبتلا به بیماریهای مزمن از الگوی اورم استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، خودمراقبتی، خودکارآمدی، سندرم نفروتیک، کودکان
عنوان انگلیسی
The Effect of Self-Care Education Based on Orem's Self-Care Theory on Self-Efficacy of Children with Nephrotic Syndrome: An Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Management of symptoms and disease progression in nephrotic syndrome requires self-care. Self-care is closely related to self-efficacy. Individuals with higher self-efficacy believe they are more successful in self-care, thus engage more in treatment activities and ultimately achieve better outcomes. This study aimed to determine the effect of self-care education based on Orem's theory on self-efficacy of children with nephrotic syndrome.
Method:
In this experimental study, 72 children aged 7-18 years with nephrotic syndrome who referred to Mofid Hospital were consecutively selected and then randomly assigned to two groups: intervention and control. Data collection tools included a demographic information questionnaire and the Self-Efficacy for Children Questionnaire (SEQ-C). The intervention consisted of self-care education based on Orem's self-care model, which was conducted in two 60-minute face-to-face training sessions. The control group received routine care and did not receive any new intervention. Data were collected at the beginning of the study and one month after the end of the intervention. The results were entered into SPSS software version 23. Finally, the data were analyzed using descriptive and inferential statistical tests including mean, standard deviation, percentage, frequency, Chi-square, Mann-Whitney, independent t-test, and Wilcoxon.
Results:
At the end of the study, data of 60 participants were analyzed. The two groups were homogeneous in terms of demographic variables (P>0.05). The mean self-efficacy score in the intervention and control groups before the intervention was 64.50 ± 18.42 and 64.76 ± 19.02, respectively, and there was no significant difference between the two groups (P>0.05). One month after the intervention, the mean self-efficacy score in the intervention group increased to 76.10 ± 14.67 and in the control group to 65.06 ± 17.04, and the mean self-efficacy between the two groups showed a significant difference (P<0.05).
Discussion and Conclusion:
Self-care education based on Orem's model is effective in promoting self-efficacy in children with nephrotic syndrome. It is recommended that healthcare providers use Orem's model in self-care education for children with chronic diseases
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, education, self-care, self-efficacy, nephrotic syndrome, children
نویسندگان مقاله
جمال الدین بگجانی | Jamalodin Begjani
Department of Pediatric Nursing and Neonatal Intensive Care, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran. Iran
گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران
اکرم سادات سادات حسینی | Akram Sadat Sadat Hoseini
Department of Pediatric Nursing and Neonatal Intensive Care, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran. Iran
گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران
زهرا ظریفیان سروش | Zahra Zarifian Soroush
Department of Pediatric Nursing and Neonatal Intensive Care, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran. Iran
گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران
هادی رنجبر | Hadi Ranjbar
Mental Health Research Center, Iran University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری و مامایی، تهران، ایران
محمد مهدی رجبی | Mohammad Mehdi Rajabi
Department of Pediatric Nursing and Neonatal Intensive Care, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran. Iran
گروه پرستاری کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5536-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات