این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۴، شماره ۸۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی کارکردهای اجرایی درمبتلایان به سندرم توره با و بدون
چکیده فارسی مقاله
هدف. کارکردهای اجرایی به معنای توانایی نگهداری وضعیت مناسب حل مسئله برای رسیدن به هدف است. مطالعات کارکردهای اجرایی در سندرم توره متفاوت بوده و نشان داده شده که بیشتر در عملکرد بینایی-فضایی (visual-spatial)، حافظه کاری (working memory) و زمان واکنش اشکال دارند. در کودکان با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی نیز در تغییر وضعیت (set shifting) و مهار حرکتی (Inhibition) و برنامه ریزی (planning) اشکال دارند. این مطالعه با هدف تعیین کارکردهای اجرائی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون بیش فعالی همراه کمبود توجه طراحی گردید. روشها. چهلویک مورد 17-7 ساله مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان روز به تهران که براساس معیارهای تشخیصی بیماریهای روانی آمریکا و مصاحبه K-SADS مبتلا به اختلال توره به تنهایی و یا همراه با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی بودند، همراه با گروه کنترل انتخاب شدند. پرسش نامه شدت تیک (GTSS) yale و کانرز والدین و آزمون برج لندن (Tower of London) در مورد آنها انجام گرفت و تحلیل با آزمون تی و کای دو انجام شد. نتایج. در قسمتهای حرکت (Move)، برنامه ریزی (planning)، توالی (subsequent) گروه توره در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معناداری را نشان ندادند (05/0 > p ) اما در گروه توره همراه با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی اختلاف معناداری وجود داشت (045/0=P، 02/0=P، 03/0=P). نتیجهگیری. کودکان مبتلا به توره با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی در مقایسه با گروه شاهد، اختلال در حوزه های توجه- برنامه ریزی-حل مسئله (problem solving) – تکانشگری و حافظه کاری نشان دادند که این اختلالات در گروه کودکان توره به تنهایی کمتر از کودکان توره همراه با کمبود توجه-بیش فعالی بود و بنابراین به نظر میرسد که اختلالات همراه روی عملکرد اجرایی مؤثر بوده و باعث تشدید این اختلال میشوند. واژههای کلیدی. کارکردهای اجرایی-سندرم توره-اختلال کمبود توجه-بیش فعالی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
COMPARISON OF EXECUTIVE FUNCTION IN TOURETTE SYNDROME IN CHILDREN WITH AND WITHOUT ADHD
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction Executive function define as ability to maintain a suitable and gool directed condition for problem solving. The results of previous studies on Tourette syndrome (TS) were contradiction, but the impairment of visual-spatial performance, working memory and reaction time were shown. In children with Attention Defiat Hyperactivity Disorder (ADHD) impairment of set shifting, motor inhibition and planning are present. This study aimed to evaluate executive function in children and adolescent's with Tourette syndrome with and without attention deficit hyperactive disorder. Methods This descriptive-analytic (case-control) study was performed in children and adolescents presenting to the Psychiatry Clinic of Rozbeh Hospital during 1381-1383. By means of clinical psychiatric evaluation, K-SADS and DSM-IV criteria, 26 children and adolescents age 7-17 years diagnosed with ADHD with Tourette, and Tourette were enrolled in the study. Also 15 healthy matched subjects were enrolled as a control group. In each group, Tower of London Test, and Yale and Conners Behavior Rating Scales were used. Results There isn't significant differences between tourette syndrome and control group in field of move planning ad subsequent (P>0.05). But in group with combined ADHD and TS there is a significant differences (P=0.048, P=0.02, P=0.03). Conclusions Comparison of the 3 groups showed impairment of attention, planning, and working memory impulsivity (executive function) in children and adolescents with Tourette and ADHD. Keywords Executive Function, Tourette syndrome, ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان کار احمدی | mojgan kar ahmadi
زهرا شهریور | shahrivar z
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/11
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-319426.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات