این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۱۹۳-۲۰۶

عنوان فارسی رابطه بین استرس والدینی و مشکل‌های رفتاری کودک با نقش تعدیل‌کنندگی ظرفیت تأملی مادر: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: استرس والدینی مادر می‌تواند منجر به بروز مشکل‌های رفتاری در کودک شود و در این بین متغیرهای مربوط به رابطه والد-کودک می‌توانند تعدیل‌گر باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیل‌کنندگی مؤلفه‌های ظرفیت تأملی مادر در رابطه بین استرس والدینی مادر و مشکل‌های‌ رفتاری کودک انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس، 200 مادری که به مطب‌های اطفال شهر تهران در سال 1402 مراجعه کردند، انتخاب شدند و پرسش­نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، استرس والدینی و چک لیست رفتاری کودک را تکمیل کردند. داده‌ها با آزمون‌های همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: استرس والدینی مادر رابطه مثبت و معناداری با پیش‌ذهنی ‌سازی (001/0>P، 31/0=r) و قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (001/0>P، 32/0=r) و رابطه منفی و معناداری با کنجکاوی و علاقه در مورد حالت‌های ذهنی (001/0>P، 34/0-=r) داشت. هم‌چنین، استرس والدینی با مشکلات رفتاری کودک رابطه مثبت و معنادار (001/0>P، 47/0=r) و مشکلات رفتاری کودک رابطه مثبت و معناداری با پیش‌ذهنی ‌سازی (001/0>P، 26/0=r) و قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (001/0>P، 30/0=r) و رابطه منفی و معناداری با کنجکاوی و علاقه در مورد حالت‌های ذهنی (001/0>P، 28/0-=r) داشتند. نقش تعدیل‌گر مؤلفه‌های پیش‌ذهنی ‌سازی (041/0=P) و قطعیت در تشخیص حالت‌های ذهنی (035/0=P) در رابطه بین استرس والدینی و مشکلات رفتاری کودک تأیید شد.
نتیجه‌گیری: ظرفیت تأملی پایین و استرس والدینی می‌تواند احتمال بروز مشکلات رفتاری را در کودکان افزایش دهند. استرس والدینی در مادرانی که ظرفیت تأملی پایین‌تری دارند اثر منفی بیشتری بر مشکلات رفتاری کودکان به‌جا می‌گذارد، لذا برمهارت­های ظرفیت تأملی به مادر تأکید می‌شود.
واژه‌های کلیدی: استرس والدینی، ظرفیت تأملی، مشکل‌های رفتاری کودک
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس والدینی، ظرفیت تأملی، مشکل‌های رفتاری کودک

عنوان انگلیسی The Relationship between Parental Stress and Child’s Behavioral Problems with the Moderating Role of Maternal Reflective Functioning: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The mother's parenting stress can lead to children's behavioral problems, and among these, variables related to the parent-child relationship can be a moderator. The present study aimed to determine the moderating role of the components of maternal reflective functioning in the relationship between the mother's parenting stress and the child's behavioral problems.
Materials and Methods: The current research is descriptive. Based on the convenience sampling method, 200 mothers who visited the children's clinics in Tehran in 2023 were selected and completed questionnaires of Parental Reflective Functioning, Parental Stress, and Child Behavior Checklist. Data analysis was performed using correlation tests and hierarchical regression.
Results:  There was significant a positive relationship between mother's parental stress and pre-mentalizing (r=0.31, p<0.001) and certainty of mental states (r=0.32, p<0.001), and a significant negative relationship between mother's parental stress and interest and curiosity in mental states (r=-0.34, p<0.001). Moreover, there was a significant positive relationship between parental stress and child's behavioral problems (r=0.47, p<0.001), and child's behavioral problems and pre-mentalizing (r=0.26, p<0.001) and certainty of mental states (r=0.30, p<0.001), and there was a significant negative relationship between parental stress and interest and curiosity in mental states (r=-0.28, p<0.001). The moderating role of pre-mentalizing components (p=0.041) and certainty in recognizing mental states (p=0.035) in the relationship between parental stress and the child's behavioral problems was also confirmed.
Conclusion: The mother's low reflective functioning and parental stress can increase the probability of behavioral problems in children. Parental stress in mothers who have lower reflective functioning has a more negative effect on children's behavioral problems. Therefore, it is recommended to pay attention to teaching reflective functioning to mothers.
Keywords: Parental stress, Reflective functioning, Child's behavioral problems

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical Considerations: The Ethics Committee of Royan Institute approved the study (IR.ACECR.ROYAN.REC.1401.125).
Authors’ Contributions:
- Conceptualization: Samaneh Behzadpoor
- Methodology: Samaneh Behzadpoor
- Data collection: Sara Massoudi
- Formal analysis: Sara Massoudi
- Supervision: Samaneh Behzadpoor
- Project administration: Samaneh Behzadpoor
- Writing - original draft: Sara Massoudi, Samaneh Behzadpoor
- Writing - review & editing: Samaneh Behzadpoor, Sara Massoudi

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parental stress, Reflective functioning, Child&apos,s behavioral problems

نویسندگان مقاله سارا مسعودی | Sara Massoudi
University of Science and culture
دانشگاه علم و فرهنگ

سمانه بهزادپور | Samaneh Behzadpoor
University of Science and culture
دانشگاه علم و فرهنگ


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2130-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات