این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۱، شماره ۱۳۴، صفحات ۵۵-۶۶
عنوان فارسی
واکاوی تأثیر دلبستگی محیطی بر سازگاری اجتماعی در فضاهایآموزشی براساس اصل تقویت مکان نظریۀ سیمون (نمونه موردی: مدارس دخترانه ارومیه)
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: نگرش اجتماعی فرد، نگرش او نسبت به افراد یا محیط در جامعه است. به فردی که خود را با تغییرات محیط فیزیکی، شغلی و اجتماعی تطبیق میدهد، سازگار با محیط میگویند. در فرایند سازگاری، فرد بین فعالیتهای اجتماعی به توازن دست مییابد. مدرسه بهعنوان محیط اجتماعی، از طریق افزایش حسدلبستگی به مکان باعث افزایش سازگاری اجتماعی میشود. سؤالات اصلی این پژوهش عبارتند از ؛ مؤلفههای تأثیرگذار بر دلبستگی به مکان طبق نظریۀ سیمون کدام مؤلفهها هستند و تأثیر مؤلفه تقویت مکان بر سازگاری اجتماعی چگونه است؟
هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی میدانی فاکتورهای تأثیرگذار نظریۀ سیمون و تقویت مکان بر دلبستگی به محیط و سازگاری اجتماعی است. این پژوهش به محققین امکان میدهد، تا نقش عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی را بهطور گستردهتر بررسی کنند.
روش پژوهش: در جهت تحقق اهداف، ابتدا از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی به استخراج مؤلفههای نظریۀ سیمون پرداخته میشود؛ سپس طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری برای دو گروه 45 نفره مشاهده و کنترل اجرا میشود. پس از پایان جلسات، پیگیری به کمک پرسشنامۀ مؤلفساخت سازگاری اجتماعی انجام میشود.
نتیجهگیری: یافتههای نظری تحقیق شامل شش مؤلفۀ نظریۀ سیمون اعم از تقویت مکان، کالبد مکان، تسلط مکان، وابستگی عاطفی، هویت مکان و تعامل با مکان است که تقویت مکان بهعنوان متغیر پژوهش بررسی میشود. یافتهها حاکی از آن است که آموزشهای گروهی جهت تقویت مکان، اعم از تشکیل گروههای سرود و نمایش، گروه تئاتر و ورزش، اردوهای گروهی، تزئین کلاسها و پانل با دستسازه و تمیزکردن کلاس درس و حیاط با مشارکت دانشآموزان، رنگآمیزی نیمکتها تأثیر بهسزایی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان دارد که بهمرور این تمرین در شخصیت دانشآموزان تأثیر میگذارد و آنها را سازگارتر میکند، لذا در مدارس فعالیتهایی جهت تقویت مکان برای افزایش تعامل و حس دلبستگی بیشتر موردتوجه قرار گیرد تا بهتبع آن سازگاری اجتماعی افزایش یابد. بهعبارتدیگر با افزایش سطح توجه به کالبد محیط و دلبستگی به مکان در مدارس، سازگاری اجتماعی در دانشآموزان نیز افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دلبستگی به مکان،سازگاری اجتماعی،فضای آموزشی،مدرسۀ متوسطۀ دخترانه،نظریۀ سیمون،تقویت مکان،
عنوان انگلیسی
Analyzing the Impact of Place Attachment on Social Adaptability in Educational Spaces Based on the Principle of Place Intensification in Seamon’s Theory (Case Study: Girls’ Schools in Urmia)
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: An individual’s social attitude reflects their perspective towards people or the environment within a community. An individual who adapts to changes in their physical, occupational, and social environments is considered environmentally adaptable. In the process of adaptation, individuals achieve a balance among their social activities. Schools, as social environments, enhance social adaptability by increasing a sense of place attachment. The main questions of this research are: What are the components affecting place attachment according to Seamon’s theory, and how does the component of place intensification influence social adaptability?
Research objective: This research aims to conduct a field study on the factors influencing Seamon’s theory and place intensification on place attachment and social adaptability. This study enables researchers to extensively examine the role of factors affecting social adaptability.
Research method: To achieve the objectives, the study initially uses a descriptive-analytical method to extract the components of Seamon’s theory. Then, a semi-experimental design with a pre-test, post-test, and follow-up is conducted on two groups of 45 participants each (observation and control groups). After the sessions, follow-up is carried out using the researcher-developed social adaptability questionnaire.
Conclusion: The theoretical findings of the research include six components of Seamon’s theory: place intensification, place creation, place release, place realization, place identity, and interaction with place. Place intensification is the variable under investigation. The findings indicate that group activities aimed at place intensification, such as forming a hymn group and theater groups, sports teams, group excursions, decorating classrooms and panels with handmade items, cleaning the classroom and yard with student participation, and painting benches significantly enhance students’ social adaptability. Over time, these practices impact students’ personalities, making them more adaptable. Therefore, schools should focus on activities that intensify place attachment to increase interaction and a greater sense of belonging, thereby enhancing social adaptability. In other words, increasing attention to the physical environment and place attachment in schools results in improved social adaptability among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دلبستگی به مکان,سازگاری اجتماعی,فضای آموزشی,مدرسۀ متوسطۀ دخترانه,نظریۀ سیمون,تقویت مکان
نویسندگان مقاله
فروغ میرزاعلی پور |
دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
راضیه لبیب زاده |
استادیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
بابک مطیعی |
استادیار گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.bagh-sj.com/article_198612_d2711284eebb4c411b44d73ad4fef968.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات