این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
مقایسه بازداری پاسخ و جابه جایی توجه میان کودکان دچار اختلال اضطراب جدایی و اضطراب امتحان
چکیده فارسی مقاله
مطالعه حاضر با هدف مقایسه
دو
کارکرد اجرایی جابهجایی توجه و بازداری پاسخ در کودکان دچار اختلال اضطراب جدایی و اضطراب امتحان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعۀ
آماری این
پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ساری،
که دارای تشخیص اضطراب جدایی و امتحان بودند،
در سال ۱۴۰۳-1۴۰۲ تشکیل دادهاند. از کل جامعه، ۱۵۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ۷۵ نفر از افراد در گروه اضطراب جدایی و ۷۵ نفر در گروه اضطراب امتحان قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (
SCAS
؛ ۱۹۹۷
)، پرسشنامۀ اضطراب امتحان ساراسون (۱۹۵۸)، آزمون رایانهای رنگ-واژه استروپ (
SWCT
؛ ۱۹۳۵
) و آزمون رایانهای دستهبندی کارتهای ویسکانسین (
WCST
؛ ۱۹۴۸
) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (
MANOVA
) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین افراد با اضطراب جدایی و افراد با اضطراب امتحان در مؤلفه جابهجایی توجه (
۰۰۱/۰
P
=
) تفاوت معنادار وجود داشت
(05/0
P<
)
. اما در مؤلفه بازداری پاسخ
(۲۲۵/۰
P
=
)
بین دو گروه نمونه تفاوتی دیده نشد
(
05/
0
P
˃
)
. بنابراین میتوان گفت، جابهجایی توجه در افراد با اضطراب جدایی و افراد با اضطراب امتحان تفاوت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارکرد اجرایی، بازداری پاسخ، اضطراب جدایی، جابهجایی توجه، اضطراب امتحان.
عنوان انگلیسی
A comparison of response inhibition and attention shifting between children with separation anxiety disorder and test anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to compare the two executive functions of attention shifting and response inhibition in children with separation anxiety disorder and test anxiety. The current research was of a causal-comparative type. The statistical population of this study consisted of all female elementary school students in Sari City, who were diagnosed with separation anxiety disorder and test anxiety in the years 1402-1403. From the entire population, 150 individuals were selected using purposeful sampling. 75 individuals were placed in the separation anxiety group and 75 individuals in the test anxiety group. Data collection was done using the Spence Children's Anxiety Scale (SCAS; 1997), Sarason Test Anxiety Questionnaire (1958), Stroop Color-Word Computerized Test (SWCT; 1935), and Wisconsin Card Sorting Test (WCST; 1948). Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was used to analyze the data. The results showed a significant difference in the attention-shifting component (P=0.001) between individuals with separation anxiety and individuals with test anxiety (P< 0.05). However, no significant difference was observed in the response inhibition component (P= 0.225) between the two sample groups (P> 0.05). Therefore, it can be concluded that there is a difference in attention shifting in individuals with separation anxiety and individuals with test anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Executive Function, Response Inhibition, Separation Anxiety, Shifting Attention, Test Anxiety.
نویسندگان مقاله
طوبی عموزاده سماکوش | Tooba Amouzadeh Samakush
Master`s Degree Student, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
علی اکبر ارجمندنیا | Ali Akbar Arjmandnia
Professor, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سید سعید پورنقاش تهرانی | Seyed Saeed Pournaghash Tehrani
Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10512-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات