این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین
چکیده فارسی مقاله
هدف
این
مطالعه تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون
و
گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر پایههای نهم و دهم وابسته به بازی آنلاین ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیتشناختی
، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (
PSQI
، بویسی و همکاران، 1989)
، پرسشنامه علائم خلقی و اضطراب
(
MASQ
، واردینار و همکاران، 2010)
و پرسشنامه بازی آنلاین (
OGQ
، وانگ و چانگ، 2002) بودند. دادهها با آزمونهای کای اسکوئر و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان تفاوت معنیداری در سطح کوچکتر از 001/0 وجود داشت. طبق نتایج این مطالعه
، مشاوران و درمانگران میتوانند از روش آموزش ذهنآگاهی در کنار سایر روشهای آموزشی جهت بهبود ویژگیهای روانشناختی نوجوانان بهره ببرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به بازیهای آنلاین، علائم خلقی و اضطراب، علائم نوجوانان، کیفیت خواب، آموزش ذهنآگاهی، نوجوان.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of mindfulness training on sleep quality, mood and anxiety symptoms and addiction symptoms to online game in addicted adolescent to online game
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to determine the effectiveness of mindfulness training on sleep quality, mood and anxiety symptoms, and addiction symptoms to online games in adolescents. The present research was semi-experimental with a pretest and posttest design and control group. The research population was 9th and 10th-grade male students addicted to the online game of one district of Ahvaz city in the 2021-2022 academic years. Several 30 people were selected by purposive sampling and randomly assigned into two equal groups. The experimental group underwent 8 sessions of 90 minutes of mindfulness training. The research tools included the demographic information form, Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI, Buysee et al, 1989), Mood and Anxiety Symptoms Questionnaire (MASQ, Wardenaar et al, 2010), and Online Game Questionnaire (OGQ, Whang and Chang, 2002). Data were analyzed by tests of chi-square and multivariate analysis of covariance. The findings showed that by controlling the pretest effect, there was a significant difference between the posttest average of sleep quality, mood, and anxiety symptoms, and addiction symptoms to online games in adolescents at a level smaller than 0.001. According to the results of this study, counselors and therapists can use mindfulness training methods along with other training methods to improve the psychological characteristics of adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Addiction Symptoms to Online Game, Mood and Anxiety Symptoms, Sleep Quality, Mindfulness Training, Adolescent.
نویسندگان مقاله
فرحناز جامعینژاد | Farahnaz Jameinezhad
PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
مرتضی مرتضی امیدیان (نویسنده مسئول) | Morteza Omidian
Professor in Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
سودابه بساکنژاد | Soodabeh BassakNejad
Professor in Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
غلامحسین مکتبی | Gholamhossein Maktabi
Associate Professor in Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11043-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات