این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۰
عنوان فارسی
نقش میانجی شرم در رابطه سبک های والدگری و علائم شخصیت خودشیفته در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی
نقش میانجی
شرم در رابطه سبکهای والدگری و علائم شخصیت خودشیفته در دانشجویان
بود. روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.
جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند
. تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل
پرسشنامه شخصیت خودشیفته
_
16 (
NPI-16
) آمز و همکاران (2006)، پرسشنامه اقتدار والدینی (
PAQ
) بوری (1991) و مقیاس شرم درونی شده (
ISS
) کوک (1993) بود
. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. یافتهها نشان داد که والدگری سهلگیر (01/0=
P
)، والدگری مستبد (004/0=
P
) و شرم (004/0=
P
) اثر مستقیم معناداری بر شخصیت خودشیفته دارند و والدگری سهلگیر (01/0=
p
) و مقتدر (003/0=
P
) نیز اثر مستقیم معناداری بر شرم دارند و فقط اثر مستقیم والدگری مستبد بر شرم معنادار نبود (05/0<
P
).
والدگری سهلگیر
(005/0=
P
)
و مقتدر
(002/0=
P
)
اثر غیر مستقیم معناداری بر شخصیت خودشیفته داشتند، اما والدگری مقتدر اثرغیرمستقیم معناداری را نشان نداد
(05/0<
P
)
.
این نتایج نشان میدهد که شرم نقش میانجی معناداری در رابطه والدگری سهلگیر و مقتدر با علائم اختلال شخصیت خودشیفته در دانشجویان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
والدگری، شخصیت خودشیفته، شرم، دانشجویان.
عنوان انگلیسی
The mediating role of shame in the relationship between parenting styles and narcissistic personality symptoms in Students of university
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the mediating role of shame in the relationship between parenting styles and narcissistic personality symptoms in Students at university. The method of this study was descriptive-correlational using the structural equation modeling method. The statistical population consisted of students of Tabriz University in the academic year 2022-2023. 300 people were selected as a sample using the cluster sampling method. The research tools included the Narcissistic Personality Questionnaire-16 (NPI-16) by Ames et al. (2006), the Parental Authority Questionnaire (PAQ) by Bury (1991), and the Internalized Shame Scale (ISS) by Cook (1993). Structural equation analysis was used to analyze the data. The results showed the optimal fit of the research model. The results showed that permissive parenting (P=0.01), autocratic parenting (P=0.004), and shame (P=0.004) have a significant direct effect on narcissistic personality and permissive (p=0.01) and authoritative (p=0.003) parenting also have a significant direct effect on shame and only the direct effect of authoritarian parenting on Shame was not significant (P<0.05). Permissive (P=0.005) and authoritative (P=0.002) parenting had a significant indirect effect on narcissistic personality, but authoritative parenting did not show a significant indirect effect (P>0.05). These results show that shame has a significant mediating role in the relationship between permissive and authoritative parenting with symptoms of narcissistic personality disorder in university students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Parenting, Narcissistic personality, Shame, Students.
نویسندگان مقاله
تورج هاشمی | Touraj Hashemi
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational sciences and psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
منصور بیرامی | Mansour Bayrami
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational science and psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
الهام نوذری | Elham Nozari
Ph.D Student of General psychology, Department of psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10203-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات