این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خودپنداشت و کمرویی کودکان با اختلال لکنت
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی ‌‌‌آموزش ‌‌تنطیم ‌هیجان بر خودپنداشت و کمرویی کودکان با اختلال ‌لکنت بود. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی کودکان 7 تا 9 سال مبتلا به اختلال لکنت مراجعه‌کننده به مراکز گفتاردرمانی شهرستان رشت در سال تحصیلی1401- 1402 بودند. نمونه پژوهش شامل 22  نفر از کودکان با اختلال لکنت که با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (11نفر) و گواه (11نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش، بسته‌ آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه هفتگی و هر جلسه 45 دقیقه دریافت کردند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه خودپنداشت (CSCS) پیرز _ هریس (1969) و کمرویی (RSS) چک و بریگز (1990) بود. داده‌های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چند ‌متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس‌آزمون خودپنداشت و کمرویی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. نتایج بیانگر این مطلب است که آموزش تنظیم هیجان به عنوان راهبردی موثر در جهت ارتقا خودپنداشت و کاهش کمرویی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان ، خودپنداشت، کم‌رویی، لکنت.

عنوان انگلیسی The effectiveness of emotion regulation training on self-concept and shyness of children with stuttering disorder
چکیده انگلیسی مقاله The current investigation aimed to assess the effectiveness of emotion regulation training on the self-concept and shyness of children with stuttering disorder. The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design and control group. The research sample included 22 children 7 to 9 years old with stuttering disorder who visited speech therapy centers in Rasht city in the academic year of 2022-2023, who were selected by available sampling and randomly assigned to two experimental (11 people) and control (11 people) groups. the experimental group received an emotion regulation training package in 8 weekly sessions 45 minutes each. Research tools were self-concept (CSCS) by Peirs-Harris questionnaire (1969) and shyness (RSS) by Cheek and Briggs (1990) questionnaire. The research data were analyzed by multivariate analysis of variance test.  The finding showed that by controlling the pre-test effect, there was a significant difference between the average post-test self-concept and shyness in the two experimental and control at level 0/05. The findings suggest that Emotion regulation training is an effective strategy the heart is self-centered and shy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation, Self-concept, Shyness, Stuttering.

نویسندگان مقاله فاطمه مونسی تنیانی | Fatemeh Mounesi Taniyani
M. A. Student in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

عباسعلی حسین‌خانزاده | Abbas Ali Hosseinkhanzadeh
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

سید موسی کافی ماسوله | Seyyed Mousa Kafi Masouleh
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10586-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات