این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۲

عنوان فارسی طراحی الگوی هویت یابی اجتماعی مبتنی بر تجربه زیسته دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی هویت‌یابی اجتماعی مبتنی بر تجربه زیسته دختران نوجوان صورت گرفت. روش پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده آموزش دیدگان مرکز ندا (نهضت دختران امام) بود که در سال 1402به صورت  نمونه گیری هدفمند از شهر اراک انتخاب شدند. سپس مقیاس هویت اجتماعی بر روی آنان اجرا و افرادی که نمره‌ی بسیار خوب را کسب نمودند و با در نظر گرفتن نقطه ی اشباع نظری تعداد 7 نفر، تحت مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند.  بر اساس یافته‌ها الگوی هویت‌یابی اجتماعی شامل: شرایط علی رشد یافتگی و هدفمندی، شرایط زمینه‌ای دوری از واقعیت، عدم مهارت ارتباط میان فردی، ضعف شخصیت، بی‌هویتی، راهبردهای تقویت کنشگری اجتماعی، راهبری، پرورش استعداد، مهارت‌افزایی، نقش‌پذیری انقلابی، تربیت دینی و بینش‌افزایی به دست آمد. همچنین عوامل مداخله گر شامل عدم مهارت کار با نوجوان در مراکز و نهادها و تقابل خانواده با نوجوان و پیامدها شامل نقش آفرینی دینی و انقلابی، کنشگری اجتماعی، تربیت اجتماعی و هویت یکپارچه حاصل گردید. این مطالعه، می‌تواند به گونه‌ی کاربردی مورد توجه و کاربست ارگان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی، فعالان عرصه‌ی تعلیم و تربیت، روان شناسان و مشاوران فعال در عرصه ی سلامت روان و سیاستگذاران قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت‌یابی اجتماعی، تجربه زیسته، داده بنیاد، نوجوان، دختران.

عنوان انگلیسی Designing a social identification model based on the lived experience of adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to design a model of social identification based on the lived experience of adolescent girls. The qualitative research method was the type of foundation data. The statistical population of the research included the trained people of the NADA Center (Movement of Imam's Daughters) who were selected in 1402 by purposive sampling. Then the social identity scale was implemented on them and the people who got a very good score considering the theoretical saturation point of 12 people, were subjected to a semi-structured interview. Based on the findings, the social identification pattern includes: causal conditions of growth and purposefulness, background conditions of distance from reality, lack of interpersonal communication skills, personality weakness, lack of identity, Strategies for strengthening social activism, leadership, talent development, skill enhancement, revolutionary role-taking, religious education and insight enhancement were obtained. Also, the intervening factors include the lack of skills to work with teenagers in centers and institutions and the confrontation of the family with the teenager and the consequences including religious and revolutionary role-playing, social activism, social education, and integrated identity. The model of social identification is an example of national, Islamic, and revolutionary identification. This study can be applied practically by governmental and non-governmental organizations and institutions, activists in the field of education, psychologists and counselors active in the field of mental health, and policymakers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social identification, Lived experience, Grounded Theory, Teenagers, Girls.

نویسندگان مقاله فاطمه فراهانی | Fateme Farahani
PhD student in the Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

فاطمه فیاض | Fatemeh Fayyaz
Department of psychology, women research center, Alzahra University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10322-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات