این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۴
عنوان فارسی
تجربه زیسته نوجوانان پسر دارای سابقه مصرف مواد: یک مطالعه پدیدارشناسانه
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد تجربه زیسته نوجوانان پسر دارای سابقه مصرف مواد بود. در این مطالعه از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه موردمطالعه شامل نوجوانان پسر با سابقه مصرف مواد بود که در سال 1400 در کانون اصلاح و تربیت استان تهران تحت نگهداری بودند. نمونه پژوهش شامل 17 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند ملاکی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از روش هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها منجر به شکلگیری سه مضمون هستهای شد: «عوامل گرایش به مصرف» (شامل دو مضمون اصلی «عوامل فرافردی گرایش به مصرف» و «عوامل فردی گرایش به مصرف»)، «عوامل موثر بر میزان مصرف» (شامل دو مضمون اصلی «عوامل تداوم و افزایش مصرف» و «عوامل کاهش مصرف») و «پیامدهای مصرف مواد» (شامل دو مضمون اصلی «پیامدهای مثبت مصرف مواد» و «پیامدهای منفی مصرف مواد»). به عبارت دیگر، مشارکتکنندگان پژوهش در مورد تجربه مصرف مواد خود به عواملی اشاره داشتند که آنان را بهسوی مصرف مواد سوق داده بود؛ آنها همچنین به عواملی اشاره کردند که موجب تداوم، افزایش و کاهش مصرف مواد در آنها شده بود. بعلاوه، مصرف مواد نوجوانان را با پیامدهای آسیبزا و متعددی روبهرو میسازد که ضرورت برنامهریزی و اقدامات پیشگیرانه و درمانی را بیش از پیش نمایان میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی، مصرف مواد، پیامدهای مصرف مواد، گرایش به مصرف مواد، عوامل تداوم مصرف مواد.
عنوان انگلیسی
Lived experience of male adolescents with a history of substance use: A phenomenological study
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to identify the dimensions of the lived experience of male adolescents with a history of substance use. A qualitative approach with a phenomenological method was employed. The study population included male adolescents with substance use experience who were kept in the correctional center of Tehran province in 2021. The sample included 17 individuals, who were selected using a criterion-referenced purposive sampling method. Semi-structured interviews were used for data collection. Collizi’s seven-step method was utilized to analyze the data. Results of the data analysis led to generation of three core themes: "factors of tendency to substance use" (including two main themes: "transpersonal factors of tendency to substance use" and "personal factors of tendency to substance use"), "factors affecting the amount of consumption" (including the two main themes: "factors of continuation and increase in consumption" and "factors of reduction in consumption") and "consequences of substance use" (including two main themes: "positive consequences of substance use" and "negative consequences of substance use"). In other words, concerning their substance use experience, the research participants mentioned some factors leading them toward drug use. They also mentioned factors affecting maintenance, increase, and decrease in their substance use behavior. In addition, substance use makes adolescents face many traumatic consequences, which highlights the necessity of planning and also preventive and therapeutic measures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Phenomenology, Substance Use, Effects of Substance Use, Substance Use Tendency, Substance Use Maintenance Factors.
نویسندگان مقاله
زهرا طاهری | Zahra Taheri
M.A. in Family Counseling, Department of Educational Sciences and Counseling, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
حسین سلیمی بجستانی | Hosein Salimi Bajestani
Associate Professor of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
روح الله کریمی خویگانی | Rouhollah Karimi Khoigani
Associate Professor of Islamic Education, Department of Educational Sciences, Amin Police Academy, Tehran, Iran.
دانشیار تعلیم و تربیت اسلامی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10171-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اعتیاد
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات