این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه با کارکردهای اجرایی با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش مدارس استعدادهای درخشان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی­گری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه با کارکردهای اجرایی با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی به روش مدل­یابی ساختاری بود. جامعه آمـاری پژوهش شامل کلیـه دانش­آموزان تیزهوش دوره متوسطه اول (پایه هفتم و هشتم) مشغول به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان شهر اصفهان در نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بـود. تعداد ۳۴۰ نفر بـه روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (AVQ) حسین جاری و دهقانی زاده (۱۳۹۱)، مقیاس نارسایی‌ در کارکردهای اجرایی (BDEFS)  بارکلی (۲۰۱۲) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (MJSES) مورگان - جینکز (۱۹۹۹) بود. به منظور تحلیل داده­ها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی هم به‌صورت مستقیم با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0>P) و هم به‌صورت غیرمستقیم از طریق میانجی­گری خودکارآمدی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثرگذار است (05/0>P). این نتایج نشان می­دهد که کارکردهای اجرایی چه به‌ صورت مستقیم و چه به ‌صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری خودکارآمدی می‌تواند تبیین کننده سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، سرزندگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، تیزهوش.

عنوان انگلیسی The mediating role of academic self-efficacy in relation to executive functions and academic vitality in Gifted Students of Schools of Brilliant Talents
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the mediating role of academic self-efficacy concerning executive functions and academic vitality in academically gifted students via a descriptive-correlational research method and structural equation modeling (SEM). The statistical population of the research included all the academically gifted students of the first secondary school (7th and 8th grades) who were studying in Isfahan gifted schools in the second half of the academic year 2022-2023. 340 individuals were selected as a sample via a convenient sampling technique. The research tools included the Academic Vitality Questionnaire (AVQ) by Hossein Jari and Dehghanizadeh (2011), the Barkley Deficits in Executive Functioning Scale (BDEFS) by Barkley (2011), and the Morgan-Jinks Student Efficacy Scale (MJSES) by Morgan-Jinks (1999). Structural equation modeling (SEM) was employed to analyze the data. The results demonstrated the optimal fit of the research model. Also, the results showed that executive functions have a positive and significant correlation with academic vitality (P < 0.05). Besides, it affects academic vitality directly and indirectly through the mediation of student self-efficacy (P< 0.05). These results indicated that executive functions could, directly and indirectly, explain academic vitality in academically gifted students with the mediation of self-efficacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Executive functions, Academic vitality, Academic self-efficacy, Gifted.

نویسندگان مقاله ایران رضائی اشیانی | Iran Rezaei Oshyani
Ph.D Student, Department of Exceptional Children Psychology , Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

مسعود قاسمی | Masoud Ghassemi
Assistant Professor, Department of Educational Psychology , Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

رویا کوچک انتظار | Roya Koochak Entezar
Assistant Professor, Department of Exceptional Children Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

سوزان امامی پور | Susan Emamipour
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11197-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات