این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۸۳-۱۹۲

عنوان فارسی ارائه مدل پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس سیستم مغزی رفتاری با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری شناختی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس سیستم مغزی رفتاری با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری شناختی در نوجوانان صورت گرفت. مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر آشتیان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 250 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها توسط پرسشنامه‌های انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و واندروال (2010، CFI)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1998، IAT)، مقیاس سیستم مغزی رفتاری کارور و وایت (1994 ،BIS/BAS) جمع‌آوری گردید. داده‌های به‌دست‌آمده از طریق آزمون همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سیستم فعال‌ساز رفتاری و انعطاف‌پذیری شناختی با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری وجود دارد (۰۱/0>P). بین سیستم بازداری رفتاری و انعطاف‌پذیری شناختی با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (۰۱/0>P). همچنین مدل اصلاح‌شده از برازش مطلوبی برخوردار بود. یعنی مدل پژوهش، قادر به تبیین و توضیح رابطه‌ی بین متغیرها است. همچنین نتایج حاکی از تأیید نقش میانجی انعطاف‌پذیری شناختی در ارتباط بین سیستم‌های مغزی رفتاری با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان بود. (۰۱/0>P). از این رو، با اعمال برنامه‌ها و مداخلاتی برای افزایش انعطاف‌پذیری شناختی می‌توان از گرایش به اعتیاد به اینترنت کاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انعطاف‌پذیری شناختی، سیستم مغزی رفتاری، اعتیاد به اینترنت.

عنوان انگلیسی Presenting a prediction model of Internet addiction based on the brain-behavioral system with the mediation of cognitive flexibility in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to present a prediction model of Internet addiction based on the brain-behavioral system with the mediation of cognitive flexibility in adolescents. The present study was a descriptive-correlation type of structural equation modeling. The statistical population of the present study consisted of all the male and female students of the second secondary level of Ashtian City in the academic year 2021-2022, of which 250 were selected using the available sampling method. Data were collected from Dennis et al's Cognitive Flexibility Questionnaire (2010) (CFI), Young's Internet Addiction Test (IAT) (1998), and Carver and White's Brain Behavioral System Scale (1994) (BIS/BAS). The obtained data were analyzed through correlation tests and structural equation modeling software. The results showed that there is a negative and significant relationship between the behavioral activation system and cognitive flexibility with Internet addiction (P<0.01). There is a positive and significant relationship between the behavioral inhibition system and cognitive flexibility with Internet addiction. has (P>0.01). Also, the modified model had a favorable fit. That is, the research model can explain the relationship between the variables. Also, the results indicated the confirmation of the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between brain behavioral systems and Internet addiction in adolescents. P<0.01). By applying programs and interventions to increase cognitive flexibility, the tendency to become addicted to the Internet can be reduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Flexibility, Behavioral Brain System, Internet Addiction.

نویسندگان مقاله زهرا قادری | Zahra Ghaderi
M.A. student in personality psychology, Faculty of Humanities, Ashtian Branch, Islamic Azad University, Ashtian, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشکده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران.

داوود معینان | Davood Moeinan
Instructor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ashtian Branch, Islamic Azad University, Ashtian, Iran.
مربی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10182-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات