این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۲۵-۲۳۴
عنوان فارسی
اثربخشی بازی درمانی فلورتایم بر تنظیم هیجان و شدت علائم اوتیسم کودکان مبتلا به اوتیسم
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش تعیین اثربخشی پروتکل بازی درمانی فلورتایم بر تنظیم هیجان و شدت علائم اوتیسم کودکان مبتلا به طیف اوتیسم بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آمون-پس آزمون
با گروه کنترل بود.
جامعه پژوهش را تمامی کودکان 7-10ساله مراجعه کننده به مراکز اوتیسم شهرستانهای چالوس و تنکابن در سال 1402تشکیل دادند که از بین آنها 30 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و
به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگذاری شدند.
گروه آزمایش طی 20 جلسه 20دقیقهای بازی درمانی فلورتایم قرار گرفتند.
ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان-نسخه کودکان و نوجوانان (
ERQ-CA
، گالن و تاف، 2012) و مقیاس تشخیصی اوتیسم گیلیام (
GARS
، گیلیام، 1994) بود.
یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون شاخصهای تنظیم هیجان و شدت علائم در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (05/0>
P
) وجود داشت. بطور کلی نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد بازی درمانی فلورتایم بر تنظیم هیجان و شدت علائم اوتیسم کودکان مبتلا به اوتیسم
موثر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، شدت علائم اوتیسم، بازی درمانی فلورتایم.
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Flortime Play Therapy on Emotion Regulation and Autism Symptoms Severity in Children with Autism
چکیده انگلیسی مقاله
The research aimed to determine the effectiveness of the Floretime play therapy protocol on emotion regulation and severity of autism symptoms in children with autism spectrum. The method of this research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The research population consisted of all children aged 7-10 years who were referred to the autism centers of Chalus and Tonkabon cities in 1402, from which 30 people were selected as samples and were randomly placed in two groups of 15 people for testing and controls. The experimental group underwent 20 20-minute sessions of full-time play therapy. The research tools were the Emotion Regulation Questionnaire-Children and Adolescent Version (ERQ-CA, Galen and Taff, 2012) and the Gilliam Autism Diagnostic Scale (GARS, Gilliam, 1994). The results of multivariate covariance analysis showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference in the level (P<0.05) between the post-test mean of emotion regulation indicators and symptom severity in the two experimental and control groups. In general, the results obtained from the research showed that Floortime play therapy was effective in regulating the emotions and severity of autism symptoms in children with autism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion regulation, Severity of autism symptoms, Floortime play therapy.
نویسندگان مقاله
نسا سعادت یار | Nesa Saadatyar
Master's degree in general psychology, Aeandegan Institute of Higher Education, Tonkabon, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.
ملیحه حبیبی | Malihe Habibi
Master's degree in General Psychology, Research Sciences Unit (Central), Azad University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد علوم تحقیقات (مرکزی)، دانشگاه آزاد، تهران، ایران.
لاله کهن سال | Laleh Kohansal
Master's degree in educational management, Tonkabon Branch, Islamic Azad University, Tonkabon, Iran.
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه ازاد اسلامی، تنکابن، ایران.
سهیلا اسعدی | Soheila Asadi
Lecturer in Psychology Department, Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran.
مدرس گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.
نگار سبحانی | Negar Sobhani
Master's student in school counseling, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسیارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9336-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات