این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۵-۵۷
عنوان فارسی
پدیدارشناسی کنش زیارت امام رضا (ع)؛ مطالعه موردی در زمستان ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله
با رونقگرفتن جامعهشناسی دین، زیارت نیز بهعنوان کنشی دینی اجتماعی موردتوجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. در رویکرد پدیدارشناسانه بهصورت خلاقانه، کنشگران اصل عمل اجتماعی را تجربه میکنند و این تجربه زیسته بهصورت میان ذهنی در آگاهی دیگران نیز پدیدار میشود. این پژوهش باهدف پیبردن به
آگاهی و فهم تجربه زیسته زائران و نحوه ساخت پدیدار زیارت
و درک معنای تجربه زیارت از طریق توجه به اشتراک میان ذهنی زائران حرم امام رضا (ع) بر اساس رویکردی پدیدارشناسانه انجام گرفته است. اصلیترین تکنیک مورد استفادۀ این پژوهش نیز مصاحبه است و موقعیتی فراهم آمده تا زائر دیدگاه خود را نسبت به دنیایی که تجربه کرده با استفاده از زبان و لغات خاص خود تشریح کند. مصاحبهها بر اساس مدل مفهومی دیداری شجاعیزند با 5 نمونه مرد با تیپهای شخصیتی متفاوت انجام گرفته و نتایج ذیل حاصل شد: زیارت دارای ابعاد معرفتی، عاطفی و عملی است. زائران در بعد معرفتی در پی کسب معرفت نسبت به امام و شناخت این حقیقت هستند که امام واسطهای است برای رسیدن به معبود خویش؛ بنابراین به جلب مهربانی امام نسبت به خود توجه دارند. در بعد عاطفی زیارت احساسی از آرامش و خشوع را از طریق انجام فردی و جمعی عبادات در حرم امام رضا (ع) و رعایت هرچه بیشتر اخلاقیات از سوی زائران را در پی دارد. در بعد عملی زائران با انجام آدابی معین و اهتمام در عمل به تکالیف فردی و جمعی، میزان پایبندی و متشرع بودن خود را به نمایش میگذارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی،زیارت،کنش،امام رضا (ع)،دینداری،
عنوان انگلیسی
Phenomenology of the pilgrimage of Imam Reza (AS); A case study in the winter of 2018
چکیده انگلیسی مقاله
In the phenomenological approach, they experience the principle of social action in a creative way, and this lived experience emerges in the consciousness of others in an inter-subjective way. This research aims to understand the knowledge and understanding of the pilgrims' lived experience and how the phenomenon of pilgrimage is socially constructed and to understand the meaning of the pilgrimage experience by paying attention to the mental commonality among the pilgrims of the shrine of Imam Reza (AS) based on a phenomenological approach. The main technique used in this research is the interview, and an opportunity has been created for the pilgrim to explain his view of the world he has experienced using his own language and words. Interviews were conducted based on the conceptual model of Shujaizand religiosity with 5 male samples with different personality types and the following results were obtained: Pilgrimage has cognitive, emotional and practical dimensions. Pilgrims in the cognitive dimension seek to gain knowledge about the Imam and recognize the fact that the Imam is a mediator to reach his god; Therefore, they pay attention to the Imam's kindness towards them. In the emotional dimension, the pilgrimage brings a feeling of peace and humility through individual and collective worship in the shrine of Imam Reza (AS) and the observance of morals by the pilgrims as much as possible. In the practical aspect, pilgrims demonstrate their adherence and adherence to the law by performing certain rituals and paying attention to individual and collective tasks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پدیدارشناسی,زیارت,کنش,امام رضا (ع),دینداری
نویسندگان مقاله
یحیی بوذری نژاد |
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
محمدحسین جمالزاده |
دانشجوی دکترای دانش اجتماعی مسلمین ، گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی حاتم زاده |
دانشجوی دکترای دانش اجتماعی مسلمین ،گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_174128_9dd865691b1e7e35a18d9bcfdf9bda3f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات