این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۵۹-۸۲
عنوان فارسی
گونه شناسی کاربست شیوه های تغییر رفتار در سیره ی رضوی با تکیه بر نظریات رفتاردرمانی
چکیده فارسی مقاله
از شاخه های کاربردی علم روانشناسی، رفتار درمانی میباشد. در رفتاردرمانی با استفاده از روانشناسی آزمایشی، به ویژه روانشناسی یادگیری فنون و روشهایی به منظور تغییر و غالباً اصلاح رفتار افراد استخراج و مورد استفاده قرار میگیرد. دو مکتب رفتارگرائی پاولف و اسکینر به همراه نظریه یادگیری اجتماعی و نظریه بازسازی شناختی مهم ترین نظریات را در باره تغییر رفتار مطرح کرده اند. این پژوهش با بهره گیری از داده های این نظریات کوشیده با رویکردی توصیفی_تحلیلی گونه شناسی از کاربست شیوه های تغییر رفتار در سیره امام رضا(ع) را شناسایی و ارائه کند. نتایج حاکی از این است که در سیره رضوی، شیوه های بازسازی شناختی و یادگیری مشاهده ای در مقام ایجاد رفتار مطلوب، و شیوه های تقویت کننده های نخستین، اجتماعی، معاوضه ای و بازخوردی و همچنین استفاده از اصل آسان سازی در مقام تثبیت و گسترش رفتار مطلوب، و شیوه های بازداری، محروم کردن از تقویت مثبت و جبران کردن مقام کاهش یا حذف رفتار نامطلوب قابل شناسایی می باشد.
تکرار چکیده!
از شاخه های کاربردی علم روانشناسی، رفتار درمانی میباشد. در رفتاردرمانی با استفاده از روانشناسی آزمایشی، به ویژه روانشناسی یادگیری فنون و روشهایی به منظور تغییر و غالباً اصلاح رفتار افراد استخراج و مورد استفاده قرار میگیرد. دو مکتب رفتارگرائی پاولف و اسکینر به همراه نظریه یادگیری اجتماعی و نظریه بازسازی شناختی مهم ترین نظریات را در باره تغییر رفتار مطرح کرده اند. این پژوهش با بهره گیری از داده های این نظریات کوشیده با رویکردی توصیفی_تحلیلی گونه شناسی از کاربست شیوه های تغییر رفتار در سیره امام رضا(ع) را شناسایی و ارائه کند. نتایج حاکی از این است که در سیره رضوی، شیوه های بازسازی شناختی و یادگیری مشاهده ای در مقام ایجاد رفتار مطلوب، و شیوه های تقویت کننده های نخستین، اجتماعی، معاوضه ای و بازخوردی و همچنین استفاده از اصل آسان
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،روش های تربیتی&،quot،،&،quot،ایجاد رفتار مطلوب&،quot،،&،quot، گسترش رفتار مطلوب&،quot،،&،quot، کاهش رفتار نامطلوب&،quot،،&،quot، امام رضا(ع)&،quot،،&،quot، تقویت کننده&،quot،،
عنوان انگلیسی
Typology of the application of behavior change methods in Razavi's life based on behavioral therapy theories
چکیده انگلیسی مقاله
One of the applied branches of psychology is behavior therapy. In behavioral therapy using experimental psychology, especially learning psychology, techniques and methods are extracted and used in order to change and often modify people's behavior. Two schools of behaviorism, Pavlov and Skinner, along with social learning theory and cognitive reconstruction theory, have proposed the most important theories about behavior change. Using the data of these theories, this research tries to identify and present the application of behavior change methods in the life of Imam Reza (a.s.) with a descriptive-analytical typology approach. The results indicate that in Razavi's way, the methods of cognitive reconstruction and observational learning in the position of creating desirable behavior, and the methods of primary, social, exchange and feedback reinforcements, as well as the use of the principle of facilitation in the position of consolidation and expansion Desirable behavior, and methods of inhibition, deprivation of positive reinforcement and compensatory measures to reduce or eliminate undesirable behavior can be identified.
One of the applied branches of psychology is behavior therapy. In behavioral therapy using experimental psychology, especially learning psychology, techniques and methods are extracted and used in order to change and often modify people's behavior. Two schools of behaviorism, Pavlov and Skinner, along with social learning theory and cognitive reconstruction theory, have proposed the most important theories about behavior change. Using the data of these theories, this research tries to identify and present the application of behavior change methods in the life of Imam Reza (a.s.) with a descriptive-analytical typology approach. The results indicate that in Razavi's way, the methods of cognitive reconstruction and observational learning in the position of creating desirable behavior, and the methods of primary, social, exchange and feedback reinforcements, as well as the use of the principle of facilitation in the position of ...
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,روش های تربیتی&,quot,,&,quot,ایجاد رفتار مطلوب&,quot,,&,quot, گسترش رفتار مطلوب&,quot,,&,quot, کاهش رفتار نامطلوب&,quot,,&,quot, امام رضا(ع)&,quot,,&,quot, تقویت کننده&,quot
نویسندگان مقاله
سجاد محمدفام |
استادیارگروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
مریم محمدزاده |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
محمد محمدزاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور بناب، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_193575_15aa391e8c195f927dc21da85053701a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات