این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۳۷-۱۶۱

عنوان فارسی طرح‌واره‌های تصویری در سروده‌های کودکانه آیینی (مطالعه موردی: سروده‌های کودکانه رضوی)
چکیده فارسی مقاله مبانی معناشناسی شناختی مبتنی بر ساخت مفهومی قراردادی شده ‌است. ساخت‌های معنایی نیز همانند دیگر حوزه‌های معناشناختی، مفاهیم انتزاعی را بازتاب می‌دهند که آدمی بر اساس تجارب خویش به آنها شکل داده‌است. یکی از رویکردهای معناشناختی، طرح‌واره تصویری است. در این روش، تجربه‌های انسان‌ها از دنیای پیرامون، ساخت‌های مفهومی را در ذهن او می‌آفریند که قابل انتقال بر سطح زبان هستند از این‌رو، تجارب ملموس و تجسم یافته در درون نظام مفهومی، منجر به تولید طرحواره‌های تصویری می‌شوند. نوشتار حاضر بر آن است تا برخی از فرایندها و ساخت‌های مفهومی در معنی‌شناسی شناختی را در قالب طرح‌واره‌های تصویری بررسی کند و برای این مقصود، 40 قطعه از سروده‌های کودکانه سروده‌های کودکانه رضوی را انتخاب کرده‌است تا نشان دهد که در ادبیات کودکانه مذهبی ایران، ساخت‌های مفهومی چگونه به درک حوزه‌های انتزاعی در شعر کودکان کمک می‌کنند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از میان 40 سروده کودکانه رضوی، عمده طرح‌واره‌های تصویری از نوع حرکتی است و دلیل آن را نیز می‌توان در مضمون سروده‌ها پیدا کرد؛ زیرا مفاهیمی همچون زیارت و به مقام روحانی رسیدن، نیازمند حرکت، جنبش و فعالیت است. افزون براین، طرح‌واره حجمی نیز حضور قابل توجّهی در سروده‌های کودکانه مذهبی دارد. حضور این طرحواره هم در راستای بیان دست‌یابی به مفاهیم انتزاعی همچون مهربانی، آرامش، رهایی و . . . در ظرف مکانی حرم مطهر ائمه (ع) است. طرح‌واره تصویری قدرتی نیز بعد از طرح‌واره حرکتی و حجمی، جایگاه سوم را در سروده‌های کودکانه رضوی به خود اختصاص داده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شعر آیینی،سروده‌های کودکانه رضوی،نظریه معناشناختی،طرح‌واره تصویری،

عنوان انگلیسی An Investigation of Image Schemas in Children's Ritual Poetry (Case study: Ashurai and Razavi children's poems)
چکیده انگلیسی مقاله Cognitive semantics is founded on the creation of conventional conceptual models. Similar to other semantic fields, semantic constructs reflect abstract conceptions that a person has constructed based on experiences. One of the semantic techniques is image schema. In this approach, a person's experiences in the surrounding environment generate mental conceptual constructions that can be transmitted to the language level. Thus, concrete and embodied experiences inside the conceptual system produce image schemas. This article aims to examine various cognitive semantics of processes and conceptual constructs in the form of image schemas. This type of poetry was considered to demonstrate how conceptual constructs to aid in comprehending abstract realms in Iranian children's religious literature. This study's results revealed that most image schemas in children's ritual poetry are of the movement type. The rationale for this can be found in the poems' themes, as concepts such as rebellion against oppression demand movement and action. The image schemas of power ranked second after the movement schemas in Ashurai children's poetry. This is partly due to the educational approach of the Imams (a.s.), who have endeavored to eliminate obstacles to a desired and ideal world. In addition, container schema is essential in children's religious poetry. This system is placed in the sacred shrine of Imams in accordance with the expression of reaching abstract ideas such as kindness, peace, and emancipation, among others.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شعر آیینی,سروده‌های کودکانة رضوی,نظریة معناشناختی,طرح‌وارة تصویری

نویسندگان مقاله فروزان بهرام‌زاده |
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

شراره الهامی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

رضا برزویی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_193576_b3f030f383d88b586fd502b0f537409a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات