این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۹۶
عنوان فارسی
اصول و روش های تربیتی امام رضا (ع) در دوران پس از تولدکودکان
چکیده فارسی مقاله
نهاد خانواده، بنیان جامعه بشمار می رود و اولین کانون تربیت و سلامت آن، نخستین بایسته ایجاد جامعه دینی و قانونمدار است.از سویی فرزند سرمایهای است که به پدر و مادر سپرده شده تا از این رهگذر، توانشهای وی به فعلیّت رسند و انسان کامل و متخلّق به صفات الهی که فلسفه آفرینش است، تحقّق یابد. سوگمندانه این نهاد که تأثیرگذارترین واحد تربیتی کودک به شمار میآید به دنبال تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پدید آمده در ایران و جهان و با وجود پیشرفتهای عظیم صنعتی و رفاه بیشتر، دچار گونههایی از چالشهای آشکار و پنهان گردیده و از رسالت خویش، بازمانده است. بیتردید، احیای کارکردهای آن ازجمله تربیت فرزندان، امری حیاتی تلقّی میگردد. آیا امام رضا (ع) که گفتار و رفتارش حجت و مطابق خواست خداوند انجام پذیرفته، بر أصول و روشهای خاصی در باره تربیت فرزند در برهه پس از تولد برای رسیدن به اهداف تربیتی، پای فشرده است؟ راقم این سطور با خوانش منابع به روش کتابخانهای و ارائه آن به شیوه تحلیلی- توصیفی، گام برداشته و منبع استخراج اصول و روشها، سیره نظری و عملی ایشان است. اصول ناهمسان بودن کودکان، محبت، عدالت ورزی و تکریم فزونتر کودک با نام دینی، مورد توجه ویژه ایشان است. روشهای زمینه ساز تربیتی زیر که برخی اختصاص به هفته نخست زایش و پارهای شمول بیشتری دارند، مورد تأکید امام (ع) بوده است: شیر مادر، گزینش شیردهنده خردمند و تندرست، گفتن اذان واقامه در گوش کودک، انتخاب نام نیک، عقیقه، صدقه دادن به سنگینی موی سر، ختنه، تغذیه سالم، پافشاری به نماز، آموزش قرآن، آشنایی با آموزه های مکتب اهل بیت ادب آموزی، ستودن کارهای مثبت، شرطیسازی پرورش، پایبندی به وعدهها و تنبیه بجا. بیتردید اگر نظام خانواده و تعلیم و تربیت متأثر از رویکردهای یادشده باشد، به گونه حتم برونداد آن، فرزندانی درست کردار و قانون مدار خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،امام رضا (ع)&،quot،،خانواده&،quot،،فرزند&،quot،،اصول و روش های تربیتی&،quot،،سیره&،quot،،
عنوان انگلیسی
The educational principles and methods of Imam Reza (AS) based on the period after the birth of children
چکیده انگلیسی مقاله
نهاد خانواده، بنیان جامعه بشمار می رود و اولین کانون تربیت و سلامت آن، نخستین بایسته ایجاد جامعه دینی و قانونمدار است.از سویی فرزند سرمایهای است که به پدر و مادر سپرده شده تا از این رهگذر، توانشهای وی به فعلیّت رسند و انسان کامل و متخلّق به صفات الهی که فلسفه آفرینش است، تحقّق یابد. سوگمندانه این نهاد که تأثیرگذارترین واحد تربیتی کودک به شمار میآید به دنبال تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پدید آمده در ایران و جهان و با وجود پیشرفتهای عظیم صنعتی و رفاه بیشتر، دچار گونههایی از چالشهای آشکار و پنهان گردیده و از رسالت خویش، بازمانده است. بیتردید، احیای کارکردهای آن ازجمله تربیت فرزندان، امری حیاتی تلقّی میگردد. آیا امام رضا (ع) که گفتار و رفتارش حجت و مطابق خواست خداوند انجام پذیرفته، بر أصول و روشهای خاصی در باره تربیت فرزند در برهه پس از تولد برای رسیدن به اهداف تربیتی، پای فشرده است؟ راقم این سطور با خوانش منابع به روش کتابخانهای و ارائه آن به شیوه تحلیلی- توصیفی، گام برداشته و منبع استخراج اصول و روشها، سیره نظری و عملی ایشان است. اصول ناهمسان بودن کودکان، محبت، عدالت ورزی و تکریم فزونتر کودک با نام دینی، مورد توجه ویژه ایشان است. روشهای زمینه ساز تربیتی زیر که برخی اختصاص به هفته نخست زایش و پارهای شمول بیشتری دارند، مورد تأکید امام (ع) بوده است: شیر مادر، گزینش شیردهنده خردمند و تندرست، گفتن اذان واقامه در گوش کودک، انتخاب نام نیک، عقیقه، صدقه دادن به سنگینی موی سر، ختنه، تغذیه سالم، پافشاری به نماز، آموزش قرآن، آشنایی با آموزه های مکتب اهل بیت ادب آموزی، ستودن کارهای مثبت، شرطیسازی پرورش، پایبندی به وعدهها و تنبیه بجا. بیتردید اگر نظام خانواده و تعلیم و تربیت متأثر از رویکردهای یادشده باشد، به گونه حتم برونداد آن، فرزندانی درست کردار و قانون مدار خواهد بود.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,امام رضا (ع)&,quot,,خانواده&,quot,,فرزند&,quot,,اصول و روش های تربیتی&,quot,,سیره&,quot
نویسندگان مقاله
مهدی بیات مختاری |
دانشیار گروه تاریخ تشیع دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_193577_243909f83b57a6e30c28895759523e03.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات