این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۲، شماره ۷۶۳، صفحات ۲۸۸-۲۹۶
عنوان فارسی
بررسی تأثیر ادغام افقی در آموزش علوم پایه پزشکی عمومی: یک مطالعهی ترکیبی
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشی
مقدمه:
برنامهی بازنگری شدهی آموزش پزشکی عمومی از سال 1396 بر اساس ادغام افقی و ارائهی دستگاهمحور بهویژه در مباحث فیزیولوژی و علوم تشریح اجرا شد. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تأثیر ادغام افقی در آموزش دروس علوم پایه پزشکی عمومی بود.
روشها:
در این مطالعهی ترکیبی به مقایسهی عملکرد دانشجویان دورهی علوم پایه پزشکی عمومی ورودیهای قبل و بعد از بازنگری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1401 پرداخته شد. در مرحلهی کمی، تعداد 224 نفر به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و اطلاعات فردی و شاخصهای مربوط به پیشرفت تحصیلی ایشان استخراج گردید. در مرحلهی کیفی، مصاحبههای نیمه سازمانیافته با مدرسان این برنامه تا اشباع اطلاعات انجام و با روش تحلیل محتوای قراردادی، تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها:
میانگین معدل دورهی علوم پایه، تعداد ترمهای مشروطی و تعداد دروس مردودی دانشجویان در ورودیهای مختلف با یکدیگر، تفاوت آماری معنیداری نداشت (0/05 < P)، اما میانگین معدل علوم تشریح بعد ازادغام بالاتر (0/001 > P) بود. در بخش کیفی از مجموع مصاحبهها، 249 کد که در 2 طبقهی اصلی سیاستهای دانشگاهی و سیاستهای بالادستی و 6 طبقهی فرعی شامل برنامهریزی آموزشی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان در هر طبقه اصلی استخراج گردید.
نتیجهگیری:
به جز افزایش معدل علوم تشریح دانشجویان بعد از بازنگری، سایر شاخصهای پیشرفت تحصیلی، تفاوت معنیدار نداشت که علت این امر را میتوان به ورود بیشتر دانشجویان با معدل دیپلم پایینتر، رتبههای ضعیفتر کنکور و همچنین به کوتاه بودن فاصلهی زمانی بین مداخله و ارزیابی پیامدها نسبت داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی، ادغام، برنامهی درسی، آناتومی، فیزیولوژی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Impact of Horizontal Integration in the Education of Basic General Medical Sciences: A Mixed-Methods Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
The revised program of general medical education was implemented from 2018 based on horizontal integration and device-oriented presentation, especially in the topics of physiology and anatomical sciences. The present study aims to investigate the effect of horizontal integration in the teaching of basic science courses in general medicine.
Methods:
In this combined study, we compared students' performance in general medical basic science courses before and after the 2022 revision at Isfahan University of Medical Sciences. In the quantitative stage, the study included 224 participants using the census method to extract their personal information and indicators related to academic progress. In the qualitative phase, semi-structured interviews with the teachers of this program were conducted until the information was saturated and analyzed with the conventional content analysis method.
Findings:
The average grade point average of the basic science course, the number of conditional semesters, and the number of failed courses of students in different entrances had no statistically significant difference with each other (P > 0.05), but the average grade point average of anatomical sciences was higher after integration
(P < 0.001). In the qualitative part of the total interviews, 249 codes were extracted from 2 main floors of university policies and upstream policies and 6 sub-floors including educational planning, faculty members, and students in each main floor.
Conclusion:
Except for the increase in anatomical sciences score after the revision, there was no significant difference in other indicators of academic progress. This can be attributed to the entry of more students with weaker ranks in the entrance exam, also to the short time interval between the intervention and the evaluation of the results
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش پزشکی, ادغام, برنامهی درسی, آناتومی, فیزیولوژی
نویسندگان مقاله
مریم آویژگان |
استادیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
محمدرضا جبال بارزی |
دانشجوی پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
آناهیتا بابک |
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_31233_3c92db049b62c6e237a2fa8c8b190461.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات