این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرایند اتخاذ احتیاط در آزمون غربالگری اچ آی وی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
بیماری ایدز یک معضل بهداشت عمومی میباشد که برای پیشگیری آن انجام آزمون غربالگری پیشنهاد میشود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرایند اتخاذ احتیاط جهت انجام آزمون غربالگری HIV انجام شد.
مواد و روشها:
مطالعه نیمهتجربی بر روی ۱۲۰ نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم رشتهی پرستاری شهر سبزوار سال ۲۰۱۹ با روش نمونهگیری تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محققساخته با روایی و پایایی مناسب شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و سازههای مدل فرایند اتخاذ احتیاط بود. جمعآوری اطلاعات قبل، دو هفته و دو ماه بعد از مداخله در گروههای مداخله و کنترل انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss۱۹ و آزمونهای کایدو، تیمستقل، GEE و رگرسیون خطی چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها:
در مطالعهی حاضر ۲۱/۷، ۳۵، ۲۸/۳، و ۱۵ درصد دانشجویان بهترتیب در مرحلهی۲، ۳، ۴و ۵ بودند. بعد از مداخله ۵۵ درصد از افراد در گروه مداخله به مرحلهی ۶ (انجام رفتار) پیشرفت نمودند. مداخلهی آموزشی، ۴% آگاهی، ۶% حساسیت، ۱۶% منافع درکشده و خودکارآمدی را افزایش داد. همچنین رفتار گروه مداخله را نسبت به کنترل بیش از ۳ برابر بهبود بخشید(۰/۰۲۸=p).
نتیجهگیری:
نتایج مطالعه حاکی از آن بود که مداخلهی آموزشی به دانشجویان علیرغم اینکه در مراحل مختلف مدل جای گرفته بودند شانس اینکه به مرحله نزدیکتر به انجام رفتار قرار بگیرند را افزایش داد. بنابراین طراحی مداخلات آموزشی در پیشبرد گروه هدف از مراحل عدم درگیری یا تصمیمگیری برای انجام آزمایش به سمت انجام آزمایش اچآیوی پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون غربالگری اچ آی وی، مدل فرایند اتخاذ احتیاط ، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Examining the impact of an educational intervention based on the Precaution Adoption Process Model (PAPM) on conducting HIV screening tests in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
AIDS is a public health problem for which screening tests are recommended for prevention. This study aimed to determine the impact of an educational intervention based on the precaution adoption process model on HIV screening.
Materials and Methods:
A semi-experimental study was conducted on 120 third and fourth-year nursing students in Sabzevar city in 2019 using random sampling. Data collection tools, researcher-made questioner with appropriate validity and reliability, included demographic information, awareness, and constructs of the precaution adoption process model. Data was collected before, two weeks, and two months after the intervention in intervention and control groups. Data was analyzed using SPSS19 software and tests including Chi-square, independent t-test, GEE, and multiple linear regression.
Results:
In the present study, 21.7%, 35%, 28.3%, and 15% of students were in stages 2, 3, 4, and 5, respectively. After the intervention, 55% of individuals in the intervention group progressed to stage 6 (action). The educational intervention increased awareness by 4%, sensitivity by 6%, perceived benefits by 16%, and self-efficacy. Additionally, the behavior of the intervention group improved more than three times compared to the control group (P=0.028).
Conclusion:
The study results indicated that the educational intervention to students, despite being implemented at various stages of the model, increased the likelihood of them moving closer to the stage of performing the behavior. Therefore, designing educational interventions to promote the target group from stages of non-engagement or decision-making to HIV testing is recommended.
Open Access
Policy
:
This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
To view a copy of this licence, visit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
HIV Screening Test, Precaution Adoption Process Model, Nursing Students
نویسندگان مقاله
طاهره کمالی خواه | Tahereh Kamalikhah
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
اعظم سادات رضوی | Azam Sadat Razavi
Sabzevar University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
رضا شهرآبادی | Reza Shahrabadi
Sabzevar University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
محمد حسن رخشانی | Mohammad Hassan Rakhshani
Sabzevar University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
حمید جوینی | Hamid Jovini
Sabzevar University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
معصومه هاشمیان | Masoumeh Hashemian
Sabzevar University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
فریبا شهرکی ثانوی | Fariba Shahraki-Sunavi
Zahedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
علی مهری | Ali Mehri
Sabzevar University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-3438-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات