این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۲۷-۴۳۷

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای تغذیه ای زنان باردار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بارداری زمان مناسبی جهت تغییر در عادات و رژیم غذایی است. آموزش تغذیه ای نقش مهمی در ارتقاء سلامت زن و فرزند دارد. لذا این تحقیق با هدف تعیین میزان تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای تغذیه زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرمشهد در سال 1395 انجام شد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون – پس آزمون گروه شاهد است که با انتخاب90 زن باردار (45 نفر آزمون، 45 گروه شاهد) به صورت تصادفی ساده از مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود که پس از انجام روایی-پایایی مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا پیش آزمون در دو گروه انجام و سپس جلسات آموزشی مبتنی بر مدل در گروه آزمون برگزار شد. داده های جمع آوری شده در دو گروه با نرم افزار SPSS 22 و آزمون های تی و کای دو تجزیه وتحلیل گردید. یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه در مرحله قبل مداخله بین دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای جمعیتی، سازه های مدل و رفتار تغذیه ای تفاوت معناداری نبود. اما پس ازآموزش میانگین سازه های مدل در گروه آزمون به ویژه سازه های حساسیت درک شده (15/1±55/16)، رفتار (05/3±31/31) و آگاهی (58/2±44/21) به طور معناداری افزایش یافته بود (05 /0P< ). نتیجه گیری: یافته های این مطالعه اثربخشی آموزش با چارچوب مداخله مدل اعتقاد بهداشتی را در ارتقاء رفتار تغذیه ای زنان باردار نشان داد. پژوهشگران این مطالعه مداخلات آموزشی را بر اساس این مدل توصیه می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of education based on Health Belief Model (HBM) in improving nutritional behaviors of pregnant women
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Pregnancy is a good time to change the food habits. Nutrition education plays an important role in promotion of women and children health. Therefore, this study aimed to determine the effect of education based on Health Belief Model in improving nutritional behaviors of pregnant women who were referred to health centers in Mashhad in 1395. Materials and Methods: The present study is an interventional study with a pretest /post-test control group in which 90 pregnant women (45 tests and 45 controls) who were randomly selected from Mashhad health centers were enrolled. HBM-based questionnaire was used after the validity-reliability to collect the data. The pre-test was done in two groups and then model-based training sessions were held in groups. SPSS 22 software and t test and chi-square were used for data analysis. Results: There wasn’t any significant correlation between two groups in terms of demographic variables, variables, and feeding behavior before intervention. But after education in the intervention group the mean structure model in particular is perceived susceptibility (16/55±1/15), behavior(31/31±3/05) and awareness(21/44±2/58) had increased significantly ( P< 0/05). Conclusion: Education based on Health Belief Model was effective on promotion of behaviors of pregnant women about nutrition, and educational interventions in this field are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راضیه ضیایی | r ziaee
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

زهرا جلیلی | z jalili
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

حمید توکلی قوچانی | h tavakoli ghouchani
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-565&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-319972.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات