این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۳۷-۲۴۴
عنوان فارسی
عوامل موثر بر تمرکز درکلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: یکی از مشکلات آموزشی عدم تمرکز حواس در کلاس های درس است. لذا ضروری است که عوامل تاثیر گذار بر تمرکز دانشجویان در کلاس درس مورد قرار گیرد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل تاثیر گذار بر تمرکز دانشجویان در کلاس درس در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه به روش توصیفی، بر روی 460 دانشجو که بر اساس نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش دموگرافیک و پرسشنامه 21 سوالی عوامل موثر بر تمرکز دانشجویان استفاده گردید داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS14 و با استفاده از شاخص های پراکندگی مرکزی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 4/3±3/21 سال بود و بیشتر واحدهای پژوهش 3/66% (305 نفر) را دختران تشکیل می دادند. در حیطه مربوط به استاد "مدیریت زمان مناسب اساتید در ارائه مطالب"9/0±34/3، در حیطه مربوط به دانشجو "علاقه مندی به موضوع درس"41/0±42/3 و در حیطه محیط "وجود نور و تهویه مناسب کلاس" 86/0±2/3 بالاترین نمره مربوط به تمرکز در کلاس درس را به خود اختصاص دادند. نتیجه گیری: با تغییر برخی الگوهای رفتاری دانشجویان از جمله برنامهریزی زمانی برای داشتن استراحت کافی، توجه به کاربردی مطرح کردن مباحث درسی، و ایجاد انگیزه در دانشجویان و در نهایت بهبود عوامل محیطی از جمله شرایط فیزیکی کلاس، میتوان در راستای تقویت تمرکز در کلاس گامهای مؤثری برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرکز، دانشجو، کلاس درس، یادگیری
عنوان انگلیسی
Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Students’ Viewpoints in North Khorasan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Lack of concentration in classroom is considered to be one of the most prevalent educational problems throughout education. The aim of this study is to discover and determine factors contributing to the students’ concentration in North Khorasan University of Medical Sciences. Material & Methods: This descriptive study was performed on 460 students of North Khorasan University of Medical Sciences. A questionnaire consisting of two parts including; demographic data and 21 questions was used to assess the effective factors in students’ concentration. Data were analyzed by SPSS-14 software based on frequency of distribution, mean and standard deviation. Results: Most of the cases (66.3%) were female and the overall mean age was 21.3± 3.4 years. Among the teacher-related factors and student-related factors, "Proper time management by the teacher at presentation" (mean 3.34±0.90) and “Interest in the subject" (mean 3.42±0.41) were proved to be the main interfering factors, respectively. Among the environmental factors, proper lighting and ventilation (mean 3.2±0.86) were also the most significant factors. Conclusion: According to the students’ views about concentration, changing some behavioral patterns among the students could lead to improvement in their concentration level. This may include planning for enough rest, paying attention to present the applied topics, and consequently encouraging students, and providing a convenient learning setting such as physical conditions of the classroom.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Classroom, Concentration, Learning
نویسندگان مقاله
مهدی حارث آبادی | m haresabadi
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
حسنیه ریوفیان | h raofian
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
دانیال اخلاقی | d akhlaghi
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
حمید جامچی | h jamchi
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
میترا صالحی | m salehi
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-548&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-319986.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات