این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۹۷-۱۰۶

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد شناختی در بیماران آلزایمری و افراد مسن سالم با استفاده از روش تکلیف دوگانه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آلزایمـر یک بیماری پیشرونده مغزی است که با تخریب سلول‌های مغزی باعث اختلال در حافظه و فرایندهای شناختی می‌شود. در این راستا هدف تحقیق حاضر، ارزیابی نقص تکلیف شناختی در افراد مسن مبتلا به بیماری آلزایمـر و سالم با استفاده از روش تکلیف دوگانه بود. مواد و روش‌ کار: این تحقیق از نوع نیمه تجربی بود که در آن از طرح بین آزمودنی ـ درون آزمودنی‌ها استفاده شد. شرکت کنندگان شامل 23 فرد (11 زن و 12 مرد) با دامنه سنی 62 تا 81 سال که 13 نفر مبتلا به آلزایمر (AD) و10 فرد مسن سالم (EC) با عملکرد شناختی طبیعی بودند. شناسایی افراد آلزایمری و سالم بر اساس تشخیص پزشک و پرسشنامه وضعیت شناختی (SPMSQ) انجام گرفت. پس از بدست آوردن میانگین تعداد شمارش صحیح ماه‌های سال در دو حالت ساده (شمارش معمولی ماه‌های سال) و دشوار (شمارش معکوس ماه‌های سال) در شرایط پایه (task single)، هر فرد ده بار تکلیف شناختی را به طور همزمان با تکلیف پیگردی (شرایط Dual-task) در دو حالت ساده و دشوار اجرا کرد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه AD نسبت به همتایان گروه کنترل (EC) تنها در تکلیف شناختی دشوار (شمارش معکوس ماه‌ها) خطای بیشتری مرتکب شدند؛ همچنین اثر ابتلا به بیماری AD و سطح دشواری بر کاهش تعداد ماه‌های شمرده شده در شرایط Dual-task معنادار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد تکالیف توجهی برای تفکیک افراد مبتلا به AD و افراد EC مناسب ‌باشد. اما برای تبیین دقیق تر موضوع، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. واژه‌ها ی کلیدی: افراد مسن سالم، بیماری آلزایمر، تکلیف شناختی، تکلیف دوگانه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افراد مسن سالم، بیماری آلزایمر، تکلیف شناختی، تکلیف دوگانه

عنوان انگلیسی Evaluation of cognitive function in elderly patients with and without Alzheimer's disease using the dual task
چکیده انگلیسی مقاله Background & objective: Alzheimer's is a progressive brain disease that destroys brain cells to be causing impairment in memory and cognitive processes. Accordingly, the purpose of this study was the evaluation of cognitive function deficit in elderly patients with and without Alzheimer's disease using the dual task. Material and Methods: This study was a quasi-experimental and between subject and within subject design was used in it. The 23 subjects (11 females and 12 males) with an age range of 62 to 81 years; 13 patients with Alzheimer's disease (AD) and 10 healthy elderly subjects (EC) with normal cognitive function participated in this study. Identifying people with Alzheimer's disease and healthy people was performed based on physician diagnoses and the Short Portable Mental Status Questionnaire (SPMSQ). After obtaining the average number of correct counting of months of the year in both simple and difficult cognitive task, each person was performed 10 tasks simultaneously (under Dual-task) in both simple and difficult condition. Results: The results showed that the AD group compared to the matched controls (EC) in the difficult condition of cognitive task, more errors were committed. Also level of difficulty and AD disease effect on drop in the average number of months counted at dual-task condition was significant (p < 0.05). Conclusion: It seems that attentional tasks is appropriate to separate patients with AD and healthy elderly individuals. But for a more detailed explanation of this issue, there is a need for further researches. Key words: healthy elderly, Alzheimer's disease, cognitive Task, Dual Task.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید صالحی | h salehi
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رحمان باقرنیا | r bagherrnia
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

عبدالمجید آزادیان | a azadian
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمود اصل محمدی زاده | ma mohammadizadeh
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-534&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320005.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات