این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۶۱-۵۷۲
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری سالک
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بیماری سالک در 88 کشور جهان آندمیک است و 350 میلیون نفر در جهان در معرض خطر این بیماری قرار دارند با توجه به اهمیت آموزش جمعیتهای بزرگ، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری سالک در خانوادههای تحت پوشش رابطین سلامت شهر جاجرم انجام شد. مواد و روشکار: در این مطالعه نیمه تجربی 60 رابط بهداشتی و 120 سرپرست خانوار ساکن در شهر جاجرم در سال 1392 به روش نمونهگیری دو مرحلهای انتخاب شدند. مداخله آموزشی با استفاده از مدل طراحیشده بزنف بر روی رابطین صورت گرفت و تأثیر مداخله بر روی سرپرست خانوارها از طریق جمعآوری دادهها قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه سنجیده شد. دادهها از طریق نرمافزار آماری SPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، تی زوج، من ویتنی، کای اسکوئر و ویلکاکسون) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمرات مربوط به آگاهی، نگرش، قصد رفتار، عوامل قادر کننده و رفتار سرپرست خانوارهای تحت پوشش رابطین بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله بهطور معنیداری افزایش داشت. همچنین بعد از مداخله آموزشی تأثیر همسر، روحانی محل، رابطین بهداشتی و کارکنان بهداشتی بر سرپرست خانوارها بین گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری داشتند. نتیجهگیری: مدل آموزشی بزنف منجر به تغییر رفتار آموزشی و انجام اقدامات پیشگیرانه در خانوادههای تحت پوشش رابطین شده است. لذا پیشنهاد میشود در برنامهریزی و مداخلات از این مدل جهت آموزش خانواده درزمینه پیشگیری از بیماری سالک استفاده شود. واژه های کلیدی: مدل بزنف، سالک، رابطین سلامت، مداخله آموزشی
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل بزنف، سالک، رابطین سلامت، مداخله آموزشی
عنوان انگلیسی
The effect of educational program based on BASNEF model on Volunteer Health Workers(VHWs) on Preventive behaviors among families under supported of VHWs
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives : Leishmaniasis is endemic in 88 countries and 350 million people in world are at risk. According to importance of education in large population, this study was designed and done with the aim evaluating the effect of educational program based on BASNEF model on Volunteer Health Workers (VHWs) on Preventive behaviors among families under supported of VHWs. Material & Methods: In this Quasi-Exprimental study, 60 VHWs and 120 households that were resident in endemic area of CL in Jajarm city in 2013 were selected through multi stage sampling method. Intervention was done based on BASNEF model. Data were collected before educational intervention and 3 months after educational intervention using reliable and valid questionnaire. Data were analyzed using SPSS16 software and chi-square, t paired-Test, independent t-test, Mann-whitney and Wilcoxon. Results: The mean score of knowledge, attitude, behavioral intention, enabling factors, behaviors and influence of subjective norms after educational intervention in households in experimental were significantly increased (P< 0.05) while the changes in control group were not significant. Conclusions: This educational program led to educational behaviors in VHWs and change in preventive behaviors among families. So we recommended BASNEF model was used in planning educational programs in related to educating families about cutaneous leishmaniasis. Keywords: BASNEF Model, Volunteer Health Workers, Educational Intervention, Cutaneous Leishmaniasis
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید حمید حسینی | sh hosseini
رضوان رجب زاده | r rajabzadeh
حسین جاجرمی | h jajarmi
کوروش ارزمانی | k arzamani
داوود رباط سرپوشی | d sarposhi
محمد احمد پور | m ahmadpour
زهرا مرزی | z marzi
هاشم حشمتی | h heshmati
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-492&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320047.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات