این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۸۵-۵۹۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش توسط همتا بر بعد روانی کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با افزایش جمعیت سالمندان، اهمیت کیفیت زندگی در این گروه از افراد جامعه روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش توسط همتا بر بعد روانی کیفیت زندگی سالمندان در سال 1393 انجام شده است. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است. افراد نمونه 40 نفر بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پس از آماده کردن گروه همتا، 4 جلسه آموزشی توسط همتا برای گروه مداخله در طی 4 هفته برگزار شد. جهت سنجش کیفیت زندگی پرسشنامه کیفیت زندگیSF-36 قبل و 1 ماه بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار آماری18 SPSS انجام شد. یافته ها: میانگین نمره بعد روانی کیفیت زندگی بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری نشان نداد. لیکن بعد از مداخله این تفاوت در میانگین نمره بعد روانی بین دو گروه معنادار شد (05/0>p). نتیجه گیری: آموزش همتا باعث ارتقاء بعد روانی کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون گردید. لذا استفاده از این رویکرد آموزشی جهت بهبود و ارتقاءابعاد روانی کیفیت زندگی در سالمندان پیشنهاد می گردد. واژه های کلیدی: همتا، کیفیت زندگی، سالمند، آموزش
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همتا، کیفیت زندگی، سالمند، آموزش

عنوان انگلیسی The effect of peer education on the mental aspect of quality of life of elderly patients with hypertension
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: With the increasing elderly population, the importance of quality of life in this group of people is becoming more important. This study analyzes the impact of peer education on the mental aspect of quality of life in 1393 was carried out. Material & Methods: This is quasi-experimental study. 40 subjects were randomly assigned to two groups. After the preparation of the peer group, 4 sessions held by the peer intervention group during 4 weeks. To assess the quality of life questionnaire SF-36 quality of life before and 1 month after intervention in both groups were completed. The analysis was performed using SPSS v18. Results: Mean scores of psychological quality of life between the two groups before the intervention showed no significant difference. However, following the intervention of the difference in mean scores between the two groups were significant psychological dimension Conclusion:Peer education, improve the quality of life of elderly patients with hypertension were mental. The use of this educational approach to improving the mental aspects of quality of life in the elderly is recommended. Key words:peer, quality of life, aging, education
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله peer, quality of life, aging, education

نویسندگان مقاله الهام خوش رفتار رودی | e khoshraftar roudi


اسحق ایلدرآبادی | e ildarabadi


حمیدرضا بهنام وشانی | hr behnam voshani


زهرا امامی مقدم | z emami moghaddam



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-494&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320049.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات